tisdag 6 januari 2015

Litet om året som gick och dagens korta runda

När jag blev förkyld i våras, veckan innan Stockholm marathon hade jag lyft träningen ett par steg sedan ifjol och stabiliserat mig på en bra veckonivå. Tre av årets första månader sprang jag mer än 320km, Det blev 167mil fram till midsommar. Sen kom skavsår och värme och semester och helt plötsligt gick det mycket tyngre. Inte en månad över 250km, och med avslutning en 15mil och 11mil blev det totalt 283mil på året. Det är nytt mängdrekord, men det hade känts bättre om det fått en annan avslutning.  Jag är litet orolig nu, att det skall komma litet skador när jag börjar dra igång maraträningen på allvar.

Jag har vissa känningar från vänstersidan, och vet att jag måste töja litet mera på höftbensträckarmusklerna, men samtidigt finns det så mycket roligare saker att göra än att ligga i gymmet och sprattla. Vill man gå framåt måste man jobba för det. Det är lättare när man har ett fokuserat mål. Jag var inte tydlig nog för mig själv vad gällde ambitionerna på Lidingöloppet i höstas, och sedan blev det litet jobbigare i samband med min fars bortgång. Nu är jag dock redo för en ny säsong och hoppas att den skall vara en utveckling av fjolåret. I år hoppas jag komma upp i 300mil. Det är ju trots allt bara 8km om dagen. November och decembers totalt 3 veckor långa uppehåll på grund av förkylningar hoppas jag innebär att jag klarat av säsongens infektioner. Litet kontinuitet om jag får be!

Målen för året var jag inne på redan häromdagen, med 3:25 i Stockholm, och nu totalt 300mil på året, och dessutom vill jag ha ordentligt med långpass. Jag har tillsammans med en kollega planerat att lägga in fyra gemensamma pass under vintern, två inne i city och två ute hos mig. Minst två 25+pass i månaden borde inte vara något problem. Fast samtidigt litet disciplin vad gäller tempot. Måste kunna återhämta mig ordentligt. Idag känns det att det var länge sedan jag sprang långt och fort.

Nå, idag var semesterns sista dag, och jag tänkte först ta det lugnt idag. Efter en tur till några möbelvaruhus hade jag dock byggt upp ett sug, så det fick bli ett varv runt skäret idag igen. Fast jag drog på litet mera idag, och hade så när brutit den magiska gränsen 30min. Det blev 30:02 på klockan och 30:20 på telefonen.  Tiden är relativ. Hade väl gett milen på 43min, vilket är bra på träning. Bytte ut Sauconyskorna mot Adidas idag. Kändes rätt i snögloppet.
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar