lördag 3 januari 2015

Snabbdistans efter förkylning och en del lopptankar

Min plan för året som kommer var fram till oktober att springa Nice-Cannes marathon du midi. Det vill jag fortfarande göra någon gång, men det känns inte lika angeläget längre. 
Vårens stora mål blir som de senaste åren, Stockholm marathon.  Fram tills dess är tanken att testa formen vid några kortare race, kanske premiärmilen och ännu troligare Kungsholmen Runt halvmaraton. Jag  funderade ifjol på två sjöar runt respektive något annat lopp i norrort. Dessutom hade jag velat vara med i Bore cup, men det får anstå ett tag. Årets mål är att komma under 3:25, men förhoppningen är bättre än då men det är mycket som kan hända på vägen. När jag inte fått ihop ett riktigt långpass på snart två månader känns det naturligtvis ganska långt borta. Frågan är hur kroppen kommer att svara på milhöjningen eller om decembers förkylningar är svaren. 

Efter SM så blir det Österåkersmilen. Den ligger knöligt till en knapp vecka efter och i år dessutom på fredagskvällen i stället för lördag eftermiddag.  Det borgar inte för rekordförsök men pb på loppet kanske. 
Sommaren är inte min starka sida. I bästa fall kan jag hålla igång för kontinuiteten men ifjol gick det så där med göra någonting kvalitetsliknande på semestern. 
Hur det nu blir leder fram till målsättning med höstens mara. Jag tänker eventuellt ta mig an Helsingborgsmarathon i september alternativt Göteborg eller Växjö i oktober. Blir det Helsingborg kanske Hässelbyloppet hinns med. I så fall är det kanske läge att satsa sub40 där.

Just nu håller jag på att kurera mig från decembers andra dunderförkylning. Litet lov och planerat lugn byttes mot huvudvärk och snuva. Eftersom det ingick en resa till varmare ställen med möjlighet till bra träning fanns det även plats för litet personlig besvikelse, men när förkylningen väl utvecklats är det inte så mycket att orda om. 

Idag kunde jag äntligen komma ut igen, i snålblåsten sprang jag 7km varav halva distansen i motvind och halva medvind. Fast snarast öppnade jag i medvind och avslutade i medvind. 
Jag tog i litet mer än vanligt på rundan kring skäret. Oftast springer jag den på ca 35-37minuter, men idag 32 med mersmak. Jag har bara tagit ut mig totalt en gång på denna runda vilket var helgen innan Lidingöloppet. Då var jag nere under 29,5.  Jag kände av litet stelhet i vänstersidan men nu på kvällen efter några timmars tv-tittande - ville se några program som gått under utlandsvistelsen - är det okej igen. 
Hoppas kunna få till ett långpass i morgon, det är så länge sedan sist.  
Vi ger oss inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar