torsdag 29 januari 2015

Årets första backpass på Fredhäll

Veckan fortsatte med ett isigt lunchpass runt Kungsholmen. Drygt 35 minuter för de 7,3 flacka kilometrarna säger inget om känslan. Den var lätt och med bra steglängd. Bortsett från den kilometer när jag bara försökte hålla mig på benen längs karlbergskanalen. Det var blankis med vatten. Bytte till ren asfalt så snart det var möjligt. 
Det var inget maxtempo, men kanske litet för högt för att orka med dagens utmaning: Fredhällbacken. 

Här brukar jag och kollegorna springa några gånger i månaden men nu var det länge sedan. Tre stycken blev vi som gav oss ut i vind och duggregn. Vi började med några kilometers uppvärmning. Vi diskuterade upplägget. Vår pacemaker sprang förra veckan och konstaterade att det var jobbigt. I form har vi nosat på 2:15 på den dryga halvkilometern. Nu sa han att vi satsar på 2:30. 
Första delen är flack men man korsar flera gator med livlig trafik så det gäller att se upp. Sen lämnar man husens vindskydd och plötsligt känns det som man springer stillastående när vinden träffar i bröstet. Sen gör vägen en nittiograders sväng och lutning ökar markant. Inte brant men rejält motlut.  Bra för steget. Känslan god hela tiden i hälarna på kollegan. 2:25 en bra start. Den andra flöt också på bra men kollegorna höll väl högt tempo nerför backen vilket gjorde att jag inte återhämtade mig som önskat. 
På tredje var det dags att öka tempot. Jag borde ha följt intuitionen och hållit mig i skinnet. Men 2:18 var onödigt så tidigt på säsongen. Jag orkade nätt och jämnt hela vägen på fjärde och fick ta det rejält lugnt ner så de andra hann ner och vända innan mig. Därför hade jag ingen hjälp på sista som blev 2:31.  
Passet brukar vara fem långa och tre korta. Idag nöjde vi oss med två. Båda fick väl godkänt. Här pratar vi om en minut med målet i sikte hela tiden. Sen nerjogg och totalt 11,3km på 58minuter. Nöjd med detta ser jag att det blir en möjlig 25mila månad. Den första sen april. Det känns bra. Igång på riktigt nu. 
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar