tisdag 19 augusti 2014

Slut på semestern, dags för stafett snart

Semestern är slut för den här gången. Riktigt fint och varmt väder hela vägen och med en trevlig avslutning på Åland. 

I fredags tänkte jag ta mig ett långpass, men när det väl var dags velade jag kring vilken tur jag skulle ta och hur långt? Jag drog på mig både adiosen och camelbaken och puttrade iväg. Inledningsvis litet småtungt. Stannade efter en kilometer och pratade med en av sönerna och hans kompis. Sen var det dags att välja. Bestämde mig för att ta vägen längs roslagsbanan. Fast jag hann inte långt förrän jag blev omkörd av en bil i vilken den yngre sonen åkte. De skulle bada så då ändrade jag mig och tänkte att dit kan jag ju dra. Det blir knappt 20km tor. Det soliga vädret som varat hela förmiddagen övergick nu i något molnigare och efterhand tornade riktigt stora moln upp sig. Därmed blev det svalare och risken för regn kändes överhängande. Tuggade på men bestämde mig för att springa en kortare runda kanske 15km för att få ihop minst 60 km denna vecka. Räknade inte med att det skulle bli något spring till helgen. 
Något regn kom aldrig och jag ökade sedan tempot efter 10km och kom ner mot 4:10 på den böljande landsvägen. Pausade och åt en halv banan och drack litet vatten. Sen rullade det på mer eller mindre konstant utför och efter totalt 80minuter kom jag hem. Med paus och samtal med sonen hyggligt tempo på 16km. 
På Åland nöjde jag mig med en kort feelgoodjogg för att få hoppa i havspoolen

 Ett skönt dopp och totalt 63km den sista veckan. Det är det mesta jag fått ihop sedan Stockholm marathonträningen. Tänker att det skall bli mera framöver. 

Därför gav jag mig igår iväg för att provspringa Bellmanstafettbanan. Det är ungefär 7km från jobbet till starten vilket var lagom för en uppjogg. Uppjogg? Trots alla hemvändande flanörer och skoförsäljare och rödljus tog jag de sidta fem kilometrarna på 21minuter. 
Väl framme vid 4H-gården fick jag vänta på mina kollegor som cyklade dit. De dök upp efter fem minuter och vi gick ut på det Kanadagäss fyllda fältet. De flyttade snällt på sig och vi rullade iväg. I fyra och en halv kilometer tuggade vi på i lugnt prattempo. Jag sprang med en mexikansk kollega och beskrev banan och var dryck skulle finnas och var publiken stod. De sista fem hundra rjnt dammen gasade jag ifrån och kom i mål på 25:45. Ingen vidare tid men sista kilometern gick på 4:10, och då sprang jag inte i under fem tempo första halvan. 
Kändes bra alltihop. 
Sen skulle jag jogga till tåget och det gick illa. Kall hann jag bli och gav upp något hundratal meter från mål. 
Idag kände jag ömhet i vänster lårs baksida. Körde 2km på löpband och sedan diverse löpstyrke och stretchövningar. Det var gott om folk i gymmet så vi diskuterade upplägg inför torsdagen respektive LL. 
Nu blir det eventuellt en lugn jogg imorgon och sedan vila fram till torsdag. Sträcka2 ska jag ha. Kruxet just nu att vi fått ett återbud. Två dagar att lösa det på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar