lördag 28 mars 2015

Långpass över Lemland

Efter veckans Tysklandsutflykt blev det en tur till Åland med ena sonens fotbollslag. Vädret var kallt, molnigt och tills nu på morgonen nästan stilltje. Nu har det blåst upp och det ser ut att kunna bli litet åka av idag.

Helgens plan var att få till något bra kvalitativt, för att litet ta reda på var jag står. I fredags gav jag mig ut vid ankomsten, när killarna körde ett första träningspass. Jag ville mest reka om den väg jag sett ut på google maps verkade lämplig. Det verkade den och jag kunde sedan ta en liten återhämtande promenad genom Mariehamn.
Efter en kort nattsömn blev det frukost och sedan vila på rummet under en timma. Framåt halv elva kände jag mig redo och hade då bestämt mig för ett kombinerat tempo och långpass. Målet var 30km med samtliga kilometrar på under fem minuter. Jag missade det senare målet bara på första kilometern, som landade på 5:00! Tanken var dessutom att springa var nionde kilometer i väsentligt högre tempo. Då jag inte fått med gps-klockan och inte orkade fumla med telefonen, sprang jag på känsla.  
Vägen bestod till att börja med av cykelbana. Först norrut och sedan österut. De första sju-åtta kilometrarna var ganska flacka, men sen när vägen svängde söderut och man kom ut på Lemland blev det betydligt mera kuperat med långa sega motlut. Men det kändes lätt och enkelt hela vägen. Tror att jag hade minimal medvind emellanåt, men när jag väl vände efter femton kilometer, hade jag ingen motvind att tala om.
Jag sprang hela vägen idag utan vätska och energipåfyllning. Det var å ena sidan en miss, då jag glömt färdkosten hemma i Sverige, å andra sidan ett test av hur man klarar sig utan konstant påfyllnad. Jag klarade mig hela vägen utan att gå in i väggen, å andra sidan så är det vid 30km det svåra börjar. 
Jag lyckades i alla fall hålla ett jämnt och lätt progressivt tempo. Jag höll mellan 4:45 och 4:54 utom på nionde, artonde och 27e kilometrarna då jag kom ner mot 4:30. 
Det skulle ha varit kul att ha fått med en pulskurva, för det kändes bekvämt hela vägen fram till ankomst Mariehamn. Då bestämde jag mig för att spurta och då stack pulsen iväg direkt. 
Totalt blev det 30,3km i snitt 4:49, vilket är det snabbaste långpasset jag gjort hittills. Det var precis den typen av svar som jag önskade. 
Med dagens korta morgonjogg, bara för att få ihop en "helgmara", landade veckan på 79km. Räknar med att de närmaste två veckorna också landar på liknande siffror, men det blir lugnare långpass. Fast jag vill gärna jobba litet med tröskelkänslan inför Kungsholmen Runt, så det är nästkommande veckors mål.
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar