måndag 29 september 2014

Vila efter långlopp betyder blodgivning

Efter de här urladdningarna till lopp har jag som regel att tappa av litet av mitt överskott. Mitt naturliga blodvärde ligger runt 175-178 - något som jag borde kunna utnyttja bättre. 
Litet extra järn behövs dock för att återställa balansen. Fast igår hade jag högsta värdet på två år, 172. De höga värdena når jag annars bara när jag ger blod en gång om året. 

Nå, nu blir det en lugn vecka och sen lär det bli sega pass. Mellan två och tre veckor brukar det ta att återhämta sig. 
Återhämtningen hittills har gått bra. Framför allt högerfoten var jag orolig för. Den hamnade snett ett par gånger i nerförsbackar och gjorde ganska ont efter loppet. Dessutom slog jag i stortån på samma fot flera gånger så jag höll på att snubbla ikull. Framsida lår och höger vad är på bättringsvägen. Vilket betyder att det blir en kortare sväng i kväll. 
Känner mig ganska nöjd med insatsen och tänker att det är bra. Det är så här när man börjar bli litet äldre och tror att man fortfarande är ung. Även om det känns som att man tar ett steg tillbaka allt som oftast, så går det på det hela taget ändå ganska mycket framåt. Lopp för lopp har jag hittills alltid förbättrat mig och 10km taget ur lördagens första 15 är trots allt bättre än mitt första millopp 2012. 
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar