söndag 21 september 2014

Träning sista dagarna inför Lidingöloppet

Yngste sonens fotbollslag spelar match söndagar klockan fyra. De är sju år och tycker match är det roligaste som finns. Jag är med och coachar, och i höst har vi skrockat om hur kul det var och hur förskonade från regn vi varit. Tills idag. Precis kvart över fyra small den första åskknallen och himlen öppnade sig. Därifrån gick det litet halvdant för laget och vi glömmer det. Bortsett från att det fick mig att fundera över vädret nästa helg. Under målgången på mitt första Stockholm marathon öste det ned. Det var så där halvskönt. Annars har jag klarat mig ifrån ösregn. Duggregn är okej att springa i, men ösregn?

Läser en del kring upplägg på LL, jag har kört på ungefär som inför maran, bara litet färre långpass. Känner mig stark i vaderna, så det borde inte bli någon krampöverraskning. Idag testade jag att köra litet hårdare på hemvarvet. Det är bara sju kilometer, men har en del sega uppförslöpor och en rejäl nedförsbacke. Jag brukar aldrig springa fort på detta varv. Mitt rekord är strax under 33min och har några år på nacken. Idag ville jag hitta flyt i löpningen utan att dra på mig syra. Lite stressad innan då jag inte hittade min klocka, men så tänkte jag att det är känslan som är viktigast och inte att ha koll undervägs. Första kilometern på 4:28, lätt uppför, och sedan fortare. Nya rekordet hamnade på 29,5. Rätt nöjd. 

Har följt delvis (hm) ett program på funbeat, som passat ganska bra. Målet för det är 2:15, men där är jag inte än. Ensam eller med en hare i spåret, men med trängsel och så hoppas jag kunna komma ner mot 2:20-2:25. Vi får se. Sista dagarna nu är det ett fartpass, kortintervaller och två korta distanser. Hoppas att abstinensen gör att man är rejält sugen på lördag. Well, sugen är jag redan.
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar