lördag 13 september 2014

Träning på utlandsresor

Jag reser lite i jobbet. Med lite menar jag sällan, men när det blir brukar det vara en vecka i stöten. Dessutom åker jag oftast till samma ställen, samma kvarter, samma hotell. Dessutom har jag gjort det under många år, mer än femton år, så jag känner till platserna väl. På några har jag dessutom bott under längre perioder. Icke desto mindre är det här med träning och landsvägslöpning något som är knepigt att få ihop. När man är på resa, är det mycket man vill få ihop. Arbetsdagarna blir långa, för man vill hinna med så mycket som möjligt, och så vill JAG oftast hinna med både att vara social, och äta bra. Det begränsar träningen till morgnar. Jag har lärt mig hur och var det funkar bäst, och vilken typ av pass man kan genomföra. Jag har bara ett stort problem och det är att min mage säckar ihop på morgnarna. Helst skulle jag gå upp en timma innan, och hinna med de viktiga bestyren och sedan ge sig ut. Men men, det hinns inte alltid med när man bor på hotell.

Just den här veckan har jag varit i Italien i ett kuperat men inte bergigt samhälle i norra delen. Jag bor på ett hotell av hög sjuttiotals standard, med bruna heltäckningsmattor, och begränsat tryck i ledningarna. Duschar man innan klockan sju är det varmt. Därefter ljummet om man har tur.

Eftersom jag fick till ett backpass i veckan tänkte jag faktiskt strunta i att utnyttja terrängen. Well. Jag fick hjälpa växtligheten vid ett tillfälle, men annars höll jag mig. Jag körde enkla åtta kilometersrundor varje morgon denna vecka. Min bana går på en asfalterad cykelbana, och är fyra kilometer lång, varav två är raksträcka. 
Två av dagarna blev det skönt återhämtningstempo, och en dag ett 70/20 pass. Jag höll hyggliga 3:20 under 70s delen, vilket är riktigt bra för att vara mig. 
F.ö. lutar det lätt uppåt hela vägen ut, och nedför hem. Det hjälpte under intervallerna!

Imorse fjärde morgonen tog jag sovmorgon och sen tog jag en annan kortare sväng för att ha litet sug på söndag att springa långt och kuperat. 

Det känns bra just nu. Bör klara 2:30 med marginal om två veckor. Frågan är med vilken marginal.
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar