söndag 17 januari 2016

Lugn vinterlöpningsvecka

Nu är det kallt. Så här såg jag ut igår efter 26km runt byn. Härligt väder men oj vad mörkt. 

Den här veckan blev det betydligt mindre löpning. I skrivande stund planerar jag för 11km som ger en veckototal om 60km. Det blir veckans femte löppass.
Veckan innehöll dessutom första helt träningsfria dagen på , ja, väldigt länge. 
I måndags bestod träningen av 10min Crosstrainer nivå 16, sen 2,5min roddmaskin, snittwatt 241. Efter den uppvärmningen blev det ett set blandade rörlighets och styrkeövningar, inklusive 3x10 @70kg framsida bensträck, och 35kg benböj. Baksidan som vanligt en trist affär. Avslutade passet med 5min crosstrainer på nivå 18.
Det var första springfria dagen på över tre veckor. Krävdes litet pannmuskler för att stå emot löpbandets lockelse. 
På tisdagen var det dock dags för löpbandsintervaller. Köer och annat gjorde att det fick bli en kort variant. Sprang 4x (1min snabb 1 min långsam 2min snabb 1min långsam) där snabb var 15,5km/h och långsam 10,7km/h. (Egentligen 10km/h, men jag såg till att alltid få exakt 1 el 2min i snabb fart, därför hamnade upp och band acceleration o retardation inom "vilominuten" därför högre tempo.)
Ofokuserad och ointresserad. Ville springa men kroppen svarade inte i början. Jobbigt pass. Mer mentalt än fysiskt. På bandet intill sprang 2:28mannen. Jobbigt med sån konkurrens...
På kvällen mötte jag kylan ute. Joggade 2,5km i väntan på sonens träning skulle ta slut. 
 På onsdags kvällen ut igen i lugnt 5:20tempo.   Isande vind, snödrev och annat gjorde kvällens runda minnesvärd. Den var fyrdelad om man ser till hur man var utsatt för vinden. Som tur var det andra och fjärde delarna som hade medvind. Sådär skön medvind när man tycker att det är helt tyst.
På torsdagslunchen var det fullt på båda löpbanden och på crosstrainern så det fick bli roddmaskinen, och då tänkte jag nu ska det bli 5km. 20:30 minuter senare var det klart. Bra pass, jobbigt, men inte max. Borde gå att komma en bit under 20, men inget självändamål.
Därefter Blandade övningar Tåhävningar, bak sida lår 5x5x35kg (bättre än 3x10), Framsida lår (3x12x70kg, jobbigt sista), plankan, musslan, sprattel osv.
Därför blev det en skön kvällstur (brr). 7 kalla kilometrar på snö i 5:20tempo. 
Igår blev det nästan 26km med fartökning under tre kilometrar. Men jag hade inte ätit så mycket då till slut var det bara viljan som drog mig hem.  Men det kändes riktigt bra att ha fått till det.
Nu blir det en tuffare vecka igen. Det jag saknat var ett riktigt tröskelpass men jag ville ta en lugn vecka. Som tur var är det många som vill springa på löpbanden. Måste planera veckan därefter om det inte blir litet varmar. Under -15 blir det bara mysjogg. 
Men men. 
Vi ger oss inte 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar