måndag 4 januari 2016

Första månadens träning till ända

Då är det dags att summera första månadens träning inför Stockholm marathon. Efter att ha smugit igång löpningen i mitten av november, blev det fyra raka veckor kring 40km, de två sista som inledning på maratonträningen. De två första veckorna begränsade jag alltså löpningen till fem dagar, och fick fyra pass i gymmet dessutom. Sen kom vi fram till julveckan och då drog jag till med säsongens två första långpass om 18km. Dessutom backintervaller och ett tröskelpass samt fyra dagars lugn distanslöpning. Jag har i år valt att lägga mig i ett lägre tempo på distanslöpningen i år, för att inte slita för mycket. Det handlar inte om mycket, men gärna i intervallet 5:20-5:40. Särskilt som dessa två lediga veckor, då jag sprungit varje dag har det varit bra att köra så. Dessutom har jag ändrat upplägget med tisdag-torsdag-söndag till tisdag-fredag-söndag för kvalitetspassen.
Den senaste veckan inledde jag med 5km distans fortfarande litet seg efter söndagens 18km i 5min tempo. Sen blev det att dra till lokalt gym för löpbandsintervaller. Bestämde mig för 6x1000m i 15,5km/h med en minuts ståvila. Det var riktigt tufft, och jag svettades floder. Men jag fick sällskap på bandet intill av min dotter så det var peppande. Blev en 20minuters benstyrka och lätt rörelse efteråt.
På onsdagen 12km distans följt av 7,5km distans på nyårsafton. Litet kallare nu och inte längre shortsläge. På fredagen var jag fortfarande litet tagen av tisdagens intervaller, och det kändes segt när jag gav mig ut i isande vind. Hade på förhand bestämt mig att köra dagens 4x10min tröskel på en av mina distansbanor, och inte som sist springa fram och åter på en plan sträcka. Nu skulle den naturliga kuperingen också bemästras. Jag körde 10min lugn uppjogg innan jag drog på litet mera. Första 10an går lätt uppför, plus att det var ilsken motvind. Vind är fortfarande hatobjekt nummer ett. Snö och is går att bemsätra men vinden kan man inte gömma sig för. Dessutom glömde jag dubbla kalsonger, så det blev väldigt kallt. Första 10an blev i snitt 4:31. Inget att yvas över, ungefär som förhoppningen. Nummer två litet mera kupering men i gengäld ingen vind och 4:32. Den tredje sträckan var tung. Då hade jag vänt och fick vinden emot mig igen, plus backar och värsta stigningarna, men stigningarna föjdes av utförslöpor så i snitt höll jag ihop det till 4:32. Nu var det bara en 10a kvar. Korsade järnvägen precis efter starten och kunde efter ett par hundra meter vända så jag fick vinden i ryggen och så blev det skönt utför, så det var bara att rulla på, utan att kuta för hårt landade den sista på ett snitt om 4:22. Sen blev det ytterligare en kvarts nerjogg. Körde med en minuts gåvila mellan intervallerna. Tempot litet påverkat av underlaget också.
I lördags 7,5km distans och sen avslutades veckan igår kväll, med första riktiga snöpasset. Samma 18km som förra veckan, gick den här gången ca 2minuter långsammare. Idag känns det att man gled litet i sidled. Alla muskler i kroppen fick jobba igår. Jag har jämfört uppstarten med de senaste tre säsongerna så är det första gången jag fått tre långpass på över 15km sen 2013. Både 2014 och ifjol hade jag julförkylningar som stoppade upp det hela. I år är summan av de fyra första veckorna knappt 24mil. De senaste tre åren har jag haft 17,16 och 11mil ifjol.  Det är en bra och hård start som jag hoppas skall ge den hårdhet som kroppen behöver när vi kommer fram emot mars och de längre långpassen skall springas.
Jag har ledigt ett par dagar till, och det skulle kunna vara dags för ett snabbdistanspass för att kolla formen. Just nu är det kring -10grader och snön ligger och gömmer en del isfläckar, så vi får se hur man kan få till det. När jobbet kommer igång räknar jag med att få gympassen igen som innan jul och då också en del löpband. 

Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar