söndag 10 januari 2016

Tredje veckan över 75km, nu vilovecka

Just som det åter börjar bli kallare avslutar jag veckans långpass. När jag gick ut var det strax över noll och relativ stiltje. När jag kom halvvägs i joggingrundan så började det blåsa upp. Tyvärr fick jag medvind till en början, vilket skulle betyda rejäl motvind under hemvägen.
Målet för dagen var satt till att komma över 20km, samt att köra det i lugnt tempo. Jag har kört på ganska långt de tre senaste veckorna, 75, 73 och nu 78km, och då måste jag ta det lugnt för att kunna brassa på (så mycket brassa det nu går) när det vankas intervaller. Så jag trampade på i 5:45 tempo, vilket är riktigt lugnt för att vara mig. För övrigt är det ett extra intensivt arbete att ta sig fram i snömodden. De senaste dagarna har det varit rejält kallt varför snön som fallit varit lätt och porös, sån som man drömmer om i pisten. Idag när temperaturen steg, började den sjunka ihop och absorbera fukt. Det kom aldrig så långt att det blev sörja av det, men det gick från den sträva knarrande snön, till en segare klafsigare variant. Den typen suger rejält i lår och vader. Och ryggslutet brukar också svida efter de första passen på snö, men i år har det gått bra. Tror att den grundträning jag fick innan jag satte igång att springa hjälpte.
När jag kommit runt sista vändpunkten visste jag att det skulle bli mer än 21km idag. TIttade på klockan och noterade någonstans att den var strax över 1:40 vid passering 17km. Låååångsamt. Men så började jag fundera, att jag har ju som mål att hålla mina halvmaror under två timmar. Räknade hastigt och konstaterade att om det är medvind, nerför och bar asfalt skall jag nog klara av det. Gissa om det var precis tvärtom. Kuperat och motvind av den infernaliska sorten, och även om det bitvis var barskrapat, var det i gengäld vallar att forcera. Men jag skubbade på och korsade den virtuella mållinjen med 80sekunder till godo. Sen återstod två kilometer innan jag kunde gå in och få mig ett glas tranbärsjuice, som var vad som fanns i kylen.
Annars har veckan mest bestått av distanslöpning om 7,5km. Samma runda hemikring framlänges och baklänges, i ganska slöt tempo. En dag försökte jag genomföra ett backpass, men utan broddar gav jag upp i slirföret.
På torsdagen var jag tillbaka på jobbet och drog ett jobbigt 4x10min tröskelpass, där jag öppnade i 14,6km/h, och ökade 0,1km/h för varje intervall. Tanken var en minuts joggvila emellan. Tyvärr så var magen litet i olag så det blev en extra minut mellan ettan och tvåan, samt mellan trean och fyran. Det senare hjälpte dock inte. I 14,9km/h orkade jag bara 7minuter, sen höll jag på att snubbla till och bestämde mig för att det fick räcka. Onödigt att göra illa sig nu.
Därmed är ”jullovets” tre träningsveckor, 23dagar löpning i sträck, över. Det har inte blivit så mycket reguljär gymträning, men istället en del alternativträning i form av snöskottning, vedhuggning och så vidare. Nu blir det en lugnare vecka, i form av färre kilometer, dels tänker jag återuppta löpfri måndag och sen är det begravning på fredag och då får jag en naturlig vilodag. Därför blir det bara fem dagars spring. Hoppas att det kan visa sig bra framöver. Just nu känner jag mig trött i kroppen på ett skönt sätt, men tror att en vecka med lika mycket löpning knappast hade hjälpt.
En tredjedel av januari har passerat och jag ligger på snitt 11km/dag. Mycket tillgodo för målet 300mil för året…Fattas bara 288mil.
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar