söndag 31 januari 2016

Kyrksöndag

Så blev det äntligen ett riktigt långpass. De senaste veckorna har jag pusslat och lappat litet för att få ihop en lagom lång distans. Bortsett från förra veckan då jag sprang två dryga milrundor, en morgon en kväll, så har jag i övrigt sprungit delar av mina distansrundor och pusslat ihop ett 90+minuters pass i sträck. Idag blev det en klassiker nämligen Garnsviken runt. De senaste åren har jag lagt mina marsrundor till denna väg, men idag kände jag mig stark redan i januari. Skönt också att snön försvunnit så det gick att springa på riktigt bra. 
Jag valde medsolsvarvet idag, och öppnade förbi Stava längs den vackra lätt kuperade Sjöbergsvägen. Den löper genom gammalt kulturlandskap förbi både soldat och dragontorp, liksom säteri, och gårdar. Många gamla sommarstugor numera omgjorda till fastboende. Man passerar bland annat den här gamla jordkällaren:

Inskrivningscentralen?

Den västra sidan om Garnsviken slutar i Brottby och där finns en gammal kyrkoruin:

Nu blev jag taggad att söndagen till ära göra en Björn Sunesson och springa till ett antal kyrkor. Össeby-Garns kyrka ligger bara ett par kilometer längre fram:
Jag sprang dock inte fram till den utan höll mig på avstånd. Även den östra sidan av sjön är kuperad men på ett brutalare vis, med ett par riktigt kraftiga stigningar t.ex. Hakungebacken. Den är känd av alla cyklister i trakten och här brukar man se många landsvägsracers. Idag inga. Sen rullar det skönt utför förbi Österåkersanstalten till Österåkers kyrka:
Inte heller här stannade jag till. Jag fortsatte in till centralvägen och sprang någon kilometer på Österåkersmilens bana. Sen närmade jag mig Åkersberga och kyrkligt centrum en lite modernare kyrkobyggnad:

Nu insåg jag att jag missat en kyrka i början av turen, som jag inte iddes ta mig till då jag nu sprungit 24-25kilometer och var litet seg. Benen rörde sig dock fortfarande utan problem och vi passerade den senaste kyrkan, den katolska:
Därefter återstod bara svängen längs bangatan för att säkra 28+kilometrarna, via pingstkyrkan:
Här fumlade jag litet och lyckades pausa telefonen några hundra meter. Väl hemma summerade jag nästan 29km i strax under 5:20 tempo. Hade i tanken att fortsätta för att få ihop en helgmara, det saknades 750m då jag igår sprang 12,5kilometer på lunchen, men skippade det då jag nu blivit hungrig. Dessutom skulle brorsan med familj dyka upp och det behövde fixas en del hemma. 

Januari har varit en veritabel succémånad. 33mil, den näst, el möjligen tredje högsta mängden sen jag började regga 2011. 31 löppass har det blivit, trots att det, som denna vecka blivit två vilodagar. Fortsatt bra med variation mellan löpbandströsklar, gymövningar och utomhuslöpning. Snön bidrog till att göra det litet skonsammare genom att jag tvingade mig att springa lugnare.

Veckans träning blev fem pass varav ett var 4x2000m på löpbandet i 14,5km/h. I övrigt var det jobbresa då jag bestämde mig för att hoppa över ett pass. Trots det så blev det 72km. Kände litet lätt förkylningssymptom i tisdags, men det har inte blivit något mera av det.

Nu kommer en ny vecka då det blir full fart igen. Ska bara sova ur långpasset först.
Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar