lördag 6 februari 2016

Tuffar på med grunden

Nionde träningsveckan, tredje veckan med ganska hård träning, ser fram emot en lugnare vecka. Förra helgens långpass satte inga men alls varken i kropp eller psyke, så det var bara att hoppa upp på löpbandet på måndagen. Ska bli spännande att se om årets mera fokuserade träning kommer att ge resultat, eller om jag drar på mig någon förslitningsskada. Tycker att jag lyssnat och bromsat där det behövs. Känner ibland trötthet i höften, och vid något tillfälle litet begynnande knäsvid också, men inget som accelererat, utan dragit sig tillbaka, efter stretch och töj och lugnare löpning.
Veckans träning blev helt löpfokuserad. 15minuter styrketräning i måndags efter 25min på löpbandet var allt som jag skrapade ihop, och det är nog inte hållbart i längden. Dock har det varit en del press på jobbet, så jag har haft långa dagar, och då har löpstyrkan fått stryka på foten.
Måndagens löpning bestod av 25 minuters löpning, där jag från 5e minuten och framåt ökade hastigheten med 0,1km/h per minut. Från 12,5-14,5. Det handlade inte om någon speciell träning, målet var bara att fokusera tankarna på löpningen. Hade en del i huvudet.
På tisdagen kändes det som skit hela dagen, och det blev inte tid för lunchlöpning. Istället tänkte jag göra det när jag körde sonen till träning. Målet var att köra ”lyktstolpsintervaller” på Hackstaspåret, men tji blev det då där var is. Istället blev det ett spontant 3x10min tröskelpass längs central och sockenväg samt runt Norrgårdsvägen två varv. Uppjoggen var riktigt seg och jag hade inga tankar på att det skulle gå att öka farten, men efterhand gick det allt bättre, och hade jag haft tid hade jag lätt kunnat köra ytterligare en tiominutare. Ett pass som blev mycket bättre än väntat.
Dagen därpå tog jag mig ut på lunchen och drog Alvikstian, som förlängdes litet till nästan 11km. Det var också ett pass som gick lättare än väntat. Snittade 15sekunder snabbare än dagen innan. 4:55 mot 5:08 (fast uppjoggen gick på tisdagen i 6:20tempo, det var så seegt).
Hyfsat utvilad men mycket jobb gjorde att torsdagens insats begränsades till 7,2km på löpbandet. 5x5minuters fartavsnitt med 1min ståvila bestod av varannan minut i 14km/h och varannan i 16 km/h. Efter passet kände jag att jag nog borde ha kunnat köra 14-17 eller 14-16,5, och dessutom var det mest psykiskt pressande att köra dessa intervaller på band. Kroppsligt var jag trött direkt efteråt, men återhämtade mig bra till fredagen.
Igår var det strålande väder och jag körde en repris på förra fredagen. Söder mälarstrand och Kungsholmsstrand runt en mil. Tyckte att det gick lugnt, men då gick det ändå fortare än på onsdagens pass. Efteråt kände jag mig ganska trött i framsidan av smalbenen, och har därför dragit mig för att ge mig ut på långpass i helgen. Känner mig litet sliten, men efter en dag inne blir det nog en 90minuters runda framåt sen eftermiddagen.
Träningen nu flyter på, och det är jobbigt som det skall vara, men också med svar som jag tycker är som förhoppningen. Det blir 3 tuffare följt av en lugnare. Nästa helg skall det bli skidåkning, har inte bestämt om det blir utför eller på längden, men det gör att det blir mindre tid för löpning, vilket är bra. Samtidigt vill jag inte ha alltför stor skillnad i distans och tid mellan veckorna. Det är mest intensiteten som jag vill vila ifrån. Efter nästa fyra veckors period räknar jag med att kunna ta upp utomhusintervaller och köra litet mera tempoträning. Sen är det dags att anmäla sig till litet lopp. Hittills har jag anmält mig till Kungsholmen runts halvmara i maj och Stockholm marathon i juni. Funderar på om jag skall köra premiärmilen i år. Stod över ifjol, men i år känns det som att det kunde vara kul att testa nya banan, som om jag förstått det rätt är ett varv. Sen kommer jag med all sannolikhet att köra Österåkersmilen, eftersom det blir femårs jubileum för mig i år. Undrar om jag kan klara att sänka perset på banan en gång till? Det borde gå. Problemet är ju att den ligger så tätt efter maran, att man knappt återhämtat sig, men samtidigt är det så kul att springa det loppet på hemmaplan. Det är en bra och utmanande bana. Ungefär lika tung eller lätt som Hässelbyloppet. Det finns en tung backe, plus ett par slakmotor, liksom några lätta nerförsbackar samt ett par tvära kurvor. Ifjol just över 41. Ska vi hoppas på just under 40 i år. Nja. Jag tränar ju inte för att springa milen fort just nu, utan det blir så att säga ett lyckofall i arbetet. Farten jobbar jag mest på att bibehålla, inte utveckla. Sen har jag funderingar på Helsingborgsmarathon till hösten. Om jag gör det vet jag inte om jag orkar med Lidingöloppet. Vore synd, för LL är ju så otroligt kul. Fjolårets lopp rankar jag som en av mina absoluta toppar så här långt, även om tiden var långt ifrån vad jag borde kunna prestera om jag satsade och tränade ordentligt. Det är bara så tufft mentalt att ladda om efter Stockholm marathon. Enda gången jag lyckats riktigt bra hittills var 2013 när jag sprang vintermaran 14minuter snabbare än min Stockholm marathon debut samma år. Det var också ett grymt lopp. Vintermaran finns ju också som möjlighet. Planerar inga internationella lopp än. Det får bli efter Stockholm marathon 2018. Så långt sträcker sig min planering just nu. Sen får vi se.

Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar