torsdag 18 december 2014

3x5 varv på Kristinebergs IP

Två dagar med intensiva pass och litet sömn och mycket mat. Tisdag och onsdag kändes det mycket bra. Det kändes inte mycket i benen i morse så jag trodde väl att ett första tröskelpass skulle funka. 3x2000m stod på schemat. 
Trots att mycket av snön som föll har töat var det halt och moddigt så jag gick till kvantum och köpte ett par broddar till skorna. 
Jag har sprungit de senaste tre vintrarna med broddar med bra känsla. 
För att göra det hela enklare och inte behöva fundera över sträckan begav jag mig till Kristinebergs IP. 
Tänkte att där blir jag nog ensam. Joggade tre varv i snömodden. Jag var inte först utan sprang i befintliga spår. 
Ökade tempot sista varvet innan jag tuggade igång. Jag räknade fram att 96s vore bra varvtempo på torr bana så 100 kanske skulle passa idag? 

Trots broddarna gick det inte att hålla tempot. Jag hamnade nånstans mellan 102 och 108s varv. Huvudsaken var att det kändes bra och att det gav effekt. 
Mitt under första intervallen noterar jag i förbifarten en ny serie avtryck på mittbanan. Jag är dock så fokuserad att jag inte vrider huvudet eller blicken. När jag tar 200m gåvila ser jag att jag fått sällskap av en lång smal kille som öser på inne på gräsplan. Runt runt. Han passerar mig flera gånger. Vackert och långt löpsteg med rejäl kick. Jag kände mig som ett 45årigt fån som lekte i sandlådan. Hallå liksom vad gör jag här. Nå jag är ju faktiskt 46, och då får man leka så här. 
Inte mycket att säga om de andra tio varven. Jag kanske tappade litet på det sista men i stort höll jag i hela vägen. Sprang litet längre ut den sista intervallen då det blev så ojämnt på innerbanan. 
Trots allt så har den här veckan bjudit på bra pass, men litet för korta och möjligen något för låg intensitet i går och i förrgår. Jag är nybörjare på bandet och nybörjare på tröskelintervall. Men det skall bli bättre. Nu blir det fredagsvila innan helgen då jag siktar på julens första halvmara. 
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar