lördag 20 februari 2016

Efter vila, sa löparen

Om det har känts att jag vilade förra veckan. Det blev ju tre löpfria dagar, då jag "glömde" packa med skorna på skidsemestern. Veritabelt underverk kändes det som. Det är precis så här jag hoppas kunna känna det i början av juni, att ha vilat litet lagom och sen bara full fart.

Nå, det började väl inte toppen bra i måndags. Stack ut på en morgonmil, och hade nog väntat mig att det skulle upplevas som en kanonstart på veckan. Istället stolpigt och sladdrigt på den helggamla snön. Nu hade jag inte planerat annat än ett lugnt distanspass, och även om det gick omåttligt långsamt, så var det frånvaron av god löpkänsla som slog mig. Men, det var tidig morgon, och redan på lunchen vände det. Jag skulle bara värma upp litet på bandet i 4:40 tempo, en kvart, men när kvarten gått hade jag skrapat ihop 3,5km efter en progressiv tempoökning de sista minuterna. Här träffade jag precis önskad fotisättning och benen trummade på.

Tisdagar och torsdagar är mina kvalitetsdagar. Det blir naturligt så, om man springer långt på söndag. En bra uppdelning för mig. Kortare löpning på måndag och fredag med styrketräning, och distans onsdag-lördag. I tisdags var planen 4x10min i tröskeltempo på bandet, runt 4:10/ 14,5km/h. Har varit litet tveksam på sistone, och kört 4x2000m istället. Idag kände jag att benen var i toppform. Bestämde mig för 2x20minuter efter några minuters uppjogg i 6minuters tempo. Efter 10min ökade jag tempot till 14,6 och efter ytterligare fem till 14,7. Det blev ungefär 4,68km på 20min, eller 5 på strax över 21. Nu var jag uppvärmd men blev tvungen att ta ett hastigt toabesök. När jag kom tillbaka efter en minut hade någon snott mitt band. Fick fem minuters oplanerad vila innan det andra bandet blev ledigt. Nu var jag taggad, och började på 14,8 och sen blev det progressivt så jag körde fem kilometer på 20:07. Milen på 46:16 med fem minuters vila är inte så illa så här års.

På onsdagen en lunchmil över västerbron och runt Kungsholmsstrand. Fint väder och sällskap med en  kollega förgyllde.

I torsdags eftermiddag nästa tuffa pass. Var sugen på tusingar i lagom tempo. Först med en minut ståvila, sen med en minut stå och en minut joggvila. Egentligen blev det 6x4minuter i bandhastigheter 15, 15,5 15,7 16 15,5 och 15,1. Ursprungsplanen var 15,5 16 16,5 x 2 men jag kände att jag inte var mogen för det efter tisdagens pass, trots nästan 60timmar däremellan.

Igår blev det bara fyra kilometer till jobbet från tåget med tung ryggsäck. Sen styrka på det. Sen har jag känt litet diffusa förkylningssymptom och tagit det lugnt idag bortsett från ett tuffare uppvärmningspass med innebandyungarna.

Imorgon resa och kanske långpass efter ankomst till hotellet. Kommer i rimlig tid, så det borde funka.  Har fått ihop 48km hittills och det borde kunna bli runt 70 efter morgondagen. Bra start på det tredje fyra veckorsblocket!
Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar