söndag 28 februari 2016

En lång vecka innan sportlovet

Ännu en tuff vecka närmar sig sitt slut. Läste ett två år gammalt dagboksinlägg, där jag konstaterade att jag ständigt har litet träningsvärk, är öm i vader och höfter, och trött, men att löpningen går fint. 2014 gjorde jag en ganska rejäl satsning, som förmodligen la grunden till det som händer nu. Då slutade det med en rejäl förkylning och en stor besvikelse på maran, men det är ju kontinuiteten som är det viktiga. Den grundläggs varje dag. Träningsdag som vilodag. Vi får se när det blir dags att utvärdera om jag har lyckats bättre i år med polarisering och periodisering.

Veckan som gick testade jag litet nytt. I söndags befann jag mig i Bryssel, och sprang långpass längs flodstrand och genom någon parkliknande skog. Mycket stop start med rödljus sänkte tempot. Det blev inget långt, ramlade in på hotellet efter runt 23km, och knappt 2timmar. Sen promenerade jag genom staden på måndagen och benen var därför riktigt pigga när det på tisdagsmorgonen var dags för ett litet test: 2x5x800m på löpbandet. En variant på Yasso 800ingar men med en minut ståvila och en halv minuts uppjogg emellan varje (två minuter serievila). Summa sumarum så blev det ett snitt på 3:02, vilket väl motsvarar strax under 3:50 tempo. Om jag skulle göra om det med +10s ute så skulle jag vara nöjd. Jag har redan lärt mig att jag inte ännu är i närheten av att kunna tolka detta som en indikation på mara sluttid. That'll be the day! Mest nöjd med att ha orkat samtliga 10 innan klockan halv åtta på morgonen. Konstigt nog var inte benen så trötta på kvällen, för kort upp och ner jogg som det kan bli på bandet när det är kö med folk. Därför la jag in 5km på kvällen.

I onsdags ett klassiskt distanspass vid sextiden på morgonen, för att få lång vila till torsdagen. Då var det dags för ett nytt tröskelpass på bandet. Förra veckan körde jag 2x20min, vilket jag tänkte göra nu med, men istället blev det ett 1x30+1x10min med bra fart. Tillät mig för skojs skull att köra progressivt från 14,5-15 på första och från 14-15 på andra. Dvs ung 4:12-4, eller 4:20-4. Kändes som att det fanns marginal och att Kungsholmen i år skall kunna gå sub90. Vänta och se...

I fredags körde jag mitt vanliga lilla rörelsepass i gymmet. Öppnade med en kvart på löpbandet i 13,3 km/h, med 5 minuter 1%lutn 5 2% och 5 3%. Det tog ganska bra kände jag resten av dagen, liksom igår. Igår blev det repris på onsdagens pass, men ca 8minuter snabbare, så där onödigt som det ibland känns skönt att ta till. Inte springa för fort när det inte är planerat.

Idag hade jag planerat att springa 30km. Det var litet svalt i vinden på lördagens pass, och därför ville jag inte ut för tidigt. För då måste man klä på sig onödigt mycket och det ville jag inte. Vid tio kunde jag äntligen ta mig ut och jag bestämde mig för att köra det lugnare östliga varvet runt Garnsviken, så man slipper ta Hakungebacken. Det var ett ganska oinspirerat pass. Jag kände att det var litet motstånd i höftböjare och inget riktigt stuns i steget (mina gamla Asics Nimbus börjar kännas onödigt trötta. Kanske dags för ett par nya distansskor. Asicsen har två och ett halvt år på nacken, och Saucony ridesen 14månader. Så länge brukar jag inte vänta mellan skoköp, men det har känts som att det räcker ett tag med det knappa tiotal som jag roterar idag). Jag kom hem efter 2timmar och 3kvart. Ganska tom, hade med mig ett par små chokladbitar, men ingen dricka. Därmed slutade veckan på 82km, nytt säsongsrekord.
Sen blev det litet simning och plask i vattnet med sönerna.

Nu sportlov och ingen riktig fjällvecka. Vi hoppar över det av ett antal anledningar i år. Blir en kort helg i Dalarna i stället. Får se om man kan ta sig en tur på längd skidorna där, eller om det blir löpning. Hoppas kunna få till säsongens första intervaller utomhus på tisdag. Sen skall det nog gå att springa ett bra tröskelpass också. Detta blir tredje veckan med litet intensivare träning. Rejält taggad just nu.

Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar