söndag 26 april 2015

Tudelat långpass med juniorsällskap

Torsdagens snubbelfall och knäskrapning gav rätt stor påverkan på kroppen. Det var säkert supersmart att springa vidare 12km, men å andra sidan så fick jag nästan tre fulla dygn av vila mellan torsdag och dagens långpass. Det blev årets distansmässigt längsta, även om det varken var särskilt snabbt eller långsamt. 
Dagens 32km gick först fyra kilometer runt Österskär och sedan 28 runt Garnsviken. Den första rundan fick jag sällskap av 10åringen. Han är bollsportsfantast, och spenderar mycket tid framför datorn. Han är litet långsam och får ofta förlita sig på teknik, men i längden måste han skaffa bättre kondis, men det går man inte och säger ostraffat till en tioåring. Nu på sistone har han visat intresse för atthänga med och springa en del av en runda. I veckan blev det årspremiär med en av storasystrarna, och då var han nöjd med sina 2,9km. Idag ökade vi distansen till 4,2 och la in fyra korta lyktstolpsintervaller. Det tyckte han var kul, och det var bara en gång efter knappt en kilometer som han bad om vatten. Men hemma var han rejält trött. Men glad och nöjd.  
Jag fyllde flaskorna och tömde tanken och körde mitt stora varv solo. Strålande väder så det blev shorts, tshirt och solglasögon. Fågelbajsbrooksen fick tjänstgöra ifag, men jag bestämde mig att de ska jag inte ha på maran i år. De var aldrig lika bra som det andra paret. Vet inte riktigt vad det är. Redan från början kände jag att de var mera en fritidssko, än löparsko, trots att den nästan är identisk med tvåan.  
Nå. Tre timmar höll jag på idag, och därav 28min för de två första kilometrarna. Det gick lätt att trampa på när jag testade att öka, men jag gjorde aldrig någon längre fartökning, för låret trilskades och jag ville inte riskera kramp. Just nu känns det inte som om det är något rekord inom räckhåll direkt, varken på Kungsholmen eller på maran. Men ett försök blir det väl. Tänker inte riskera något på Kungsholmen, känns det inte bra blir det maratempo direkt. Två veckor kvar. Den här veckan blir det två långpass, fredag och söndag, och sen får vi se om jag hinner annat. Kanske transportlöpning onsdag torsdag. 
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar