söndag 13 juli 2014

Söndagspass runt Garnsviken

Det var molnigt med risk för regn och svag ostlig vind när jag travade iväg. Tänkte mig en 28km tur och då är den kuperade rundan runt Garnsviken fin. Hade laddat vätskebältet med en halv liter vatten, vilket var optimistiskt, men jag hade ingen lust att ta med ryggsäcken idag.
Det gick fint redan från start, kunde hålla det ganska avslappnat runt 4:40-4:50. Inte mycket folk ute, och inga andra joggare. Folk är väl ute till sjöss kan man tro. Längs kanalen fick jag ont i magen och efter fem kilometer fick jag stiga ut i snåren.
Sen bar det ut på Sjöbergsvägen, som är lagom pittoresk, med sin blandning av gamla ekhagat, soldattorp, hästgårdar och sommarstugor. Sommarstugor som blivit härligt brackiga åretruntboenden ibland. Sen finns det en del tomter med bilar också. Som har sett sina bästa dagar. En bra sträcka att filosofera längs med helt enkelt.

Efter att ha tomtat fram i en timma når man Brottby, där man först imponeras av den gamla kyrkoruinen, och sedan, tja. Sedan får man jogga längs den gamla Norrtäljevägen, och då kommer man strax till Össeby-Garn kyrka som är hel. Här finns en del gamla fina gårdar med brukskänsla. 
Efter detta kommer man till ett parti med branta långa backar, blandat med några korta knixar. Här är vägen mera rak och relativt trafikerad. Den längsta backe, hakungebacken, är bortåt kilometern lång. Men när man väl klättrat upp, vilket jag idag gjorde gåendes när jag drack min andra lilla flaska, har man en lång utförslöpa förbi avfarten till Österåkersanstalten och sedan Österåkers kyrka.
Sen blev jag ganska seg, och funderade på att göra ett vätskestopp på någon mack, men bet ihop och segade mig hem, via ett par halvdana halvtorra hallonbestånd.
En bra och fin långrunda, som lätt kan byggas på med ytterligare svängar för att få 30+ sträckor.

Summa, skönt att kunna pricka av sommarens första riktiga långrunda. Efter rejäl vätskepåfyllning cyklade jag och några av barnen ner till vattnet och tog ett kortare dopp. Bra laddning inför kvällens fotbollsfinal!
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar