lördag 12 juli 2014

En tur till staterna och ett par nya skor

Jag har sett att flera bloggar på sistone talat om hur det är att springa när det är varmt. Själv har jag denna vecka varit i North Carolina, och har det något litet varmare och kanske framför allt fuktigare. 

Jag har bara haft möjlighet att ge mig ut tidiga morgnar, och inte ens då har det blivit några längre sträckor. Hotellet erbjöd en cementerad prommenad stig runt en konstgjord sjö. Ett varv var ungefär 1,5km, men jag iddes aldrig köra längre än 45minuter. Det fanns tvära kurvor och svängar samt att man passerade genom några (?) uteserveringar.
Totalt kom jag kanske upp i 30km.

Det var gott om fåglar, gräsänder, svanar, vitkindade gäss och någon annan gåssläkting med flammigt rött utseende. Det fanns utställda automater med fågelmat, som man betalade tio cent för. Det hade gjort att fåglarna var oerhört tama, och det gjorde också löpningen intressant. Dels att undvika fåglarna och dels deras spillning.

Jag har inte sett särskilt många löpare i området, trots att det är nära ett större universitet, men det är ju sommar, så folk kanske är bortresta, hemförlovade? De som var ute gick istället, antingen fort eller så hade de hundar med sig. De senare dagarna var jag ute redan halv sex och då helt ensam i mörkret.

Veckans fyra rundor bestod av först 7km, sen solig eftermiddag. Hittade vid kanten av sjön en sträcka på drygt 500m som gick lätt uppför. Där körde jag tre vändor snabbt upp, och lugnt ner. Totalt 7km, helt slut, men då hade jag dessutom varit uppe i nästan ett dygn och flyttat mitt dygn sex timmar.

Fast sen sov jag bra, och hade en full dags arbete i tisdags och sov bra igen till onsdag då jag klämde in sju varv i 4:30tempo. Riktigt tufft att få det att hålla ihop i den höga luftfuktigheten. Avslutade med ett bra styrkepass ändå.

Hela veckan har jag fortsatt att plågas av skavsår under högra lilltån, som jag fick från New Balance skorna. Till Dessa två pass har jag använt pureflowskorna, och de är bredare i tåboxen, men det har varit nästan omöjligt att komma upp på framfoten.

I onsdags kom jag så iväg för att skaffa ett par nya skor, men trots besök i många butiker lyckades jag inte hitta någon av de som jag hade tänkt mig. Dessutom hade jag lovat ett par skor till ena dottern och till slut precis när vi skulle gå till bilen passerade vi en affär och där plockade jag upp ett par Go run2 från skechers. Rätt lika ett par tunna pureflow, men med en rejält snedskuren häl. De menade att det skull underlätta landning mitt på foten.

Det första försöket kom morgonen därpå, och blev väl tre varv runt sjön, men sen tröttnade jag. Ont i skavsårstån, och hungrig. Kände litet lätt värk i knät, litet löparknäkänning? Inget bra resultat av första testet.

Efter det gjorde vi en längre utflykt in i sydkarolina där vi skulle besöka både ett universitet och en fabrik.

Man får se både det ena och det andra, och en höjdpunkt var lunchen på den rökande grisen. Inte minst för att alla ens fördomar om människor i södern besannas. Nä, det var en intressant upplevelse helt enkelt.


I morse var jag ute tidigt igen och tänkte ta en längre runda, men först stoppades jag av omöjligheten att korsa vägarna, och sedan sa magen ifrån och jag fick avbryta och snabbt ta mig tillbaka till hotellet. Hade också idag ont i knät. Tror att det delvis beror på att jag inte kunnat komma upp på foten pga den ömmande tån. Den är dock på bättringsvägen, så imorgon ska jag prova hemikring.

Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar