söndag 31 juli 2016

New York State runt

Jag har inga aspirationer på att springa ett Coast to Coast a la Sunesson. En bilfärd runt staten New York med morgonjoggar här och där är mer min stil. Fast det är hett. Redan över 25 grader vid sjutiden. 
Besöket vid vattenfallen var storartat. På morgonen disigt och lätt regn men efter jogg med dottern sprack det upp och det var skönt att bli duschad i fallet på båtturen. En av mina största upplevelser. Jag trodde det skulle vara överskattat men jag älskade det. 
En varm eftermiddagsjogg på det. 
Sen blev det Massachusetts och Cape Cod med besök hos en gammal släkting. 
Bodde i Kalmar och tittade på en replika av Kalmar nyckel som med kungligt tillstånd bär Svensk örloggsflagg. Holländsk flagga då första skeppet byggdes i Holland. 
Morgonjoggen tog mig till nordspetsen. 
Sen åter mot NYC. 
Old turnpike
S pascack
Covent
Dureya
Renfrew
Perth
N highland
W crooked hill
S highland
Washington
Old pascack
Woodland
W grand
Pascack
Ridgewood
Linwood
Jag skrev ner gatunamnen på dagens långtur i Spring Valley, NY. Det funkade bra halvvägs ungefär. Då det var drygt 30grader i skuggan som inte fanns tyckte jag fem kilometer ut och lika många hem kändes bra. Nådde Woodland utan problem på runt 25 minuter. Inga problem med baksidan eller rumpan. När jag sprang såg jag en kille på andra sidan ett staket som joggade på en fin parkväg, jag frågade om det var öppet för allmänheten. Att springa på vägar och gator i USA känns litet ängsligt. De kör ganska fort även i dessa litet glesare villakvarter. Förvånande många "TRUMP 2016" skyltar i trädgårdarna och två jättelika vita limousiner. 
Sträckan jag sprang var ganska kuperad och efter vändningen kände jag mig litet matt trots att jag druckit Resorb sport precis innan och hade camelbacken med mig. Nu började det blåsa upp och på avstånd mullrade åskan. 
Redan på Washington lyckades jag vika av åt fel håll. Sprang helt på okänsla käpprätt åt skogen. Efter tio minuter stannade jag och analyserade situationen. Två dryga kilometer i motsatt riktning hotellet. Ok, då blir det väl 14km och det behövs väl. Salmingskorna fungerade bra och skavet jag kände häromdagen är borta. Uppför med flås. Lät som ett trött ånglok. Nu kom regnet först som dugg och sedan hällde det ner. Kylde bra även om tempen inte sjönk så mycket. Insåg att den genväg jag sett ut inte skulle funka så jag fick trampa på i egna fotspår. Hittade S Highland och Crooked Hill men sprang vidare om igen i fel riktning. Ytterligare en kilometer till räkenskapen. Nu ganska seg i knoppen men benen bar bra. Regnet öste ner vilket gjorde det svårt att fingra på telefonen. Till slut kände jag igen mig, men då kom jag på att klockan på armen startade jag ungefär 1,5km från hotellet. Där kom plötsligt tre kilometer till.
Under åskans dunder och brak landade jag i hotellvestibulen efter två timmar inklusive pauser och kartkontroller. 20,x kilometer enligt runkeeper. Tyvärr lyckades jag radera hela passet när jag la ifrån mig telefonen med blöta händer på hotellrummet. Fast i benen finns den registrerad. 
Med dagens tur trampat ihop 50km, ungefär som förra veckan. De flesta pass tidigt på morgnarna innan frukost. Vill inte inkräkta på familjeaktiviteterna, men idag funkade det. 
Nu sitter jag vid Hudsonflodensstrand och väntar på familjen som kommer med tåg från Grand Central snart. 
Vi ger oss inte. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar