torsdag 30 juli 2015

Fortsatta försök att få upp farten

På sommaren finns det mycket som skall hinnas med. Förutom att valla runt barn, och bila runt mellan olika orter, så skall det in en himla massa matlagning också. I hela detta försöker jag också smyga in litet träning, för att hålla igång kontinuiteten. Insåg tidigt att min ursprungsplan var litet för ambitiös, och jag växlade ner den något. Det som fått stryka på foten är längden på helgens långpass. I dagsläget funkar det inte med tidig morgonlöpning eller lång pass på dagarna. Dryga timman har fått räcka. 20km som längst.
Upplägget som jag följt tre veckor är ganska banalt, och målet är ju att få igång benen i mera fart mot Bellmanstafetten. Tisdag någon form av intervaller, eller snabbdistans. Onsdagar en mil lugn distans. Torsdagar 5xfem backar (a 500m med joggvila tillbaka). Sen en mil, plus en litet längre mil under helgen. Totalt mellan 5 och 6 mil i veckan.
Jag inledde träningen med ett testpass, innan Viby marathon, över drygt fem kilometer. Den bästa "flygande" tiden (utsnitt ur passet) var 5km på 21 blankt. Testpasset var inte ett maxpass, utan var bara ett snabbdistanspass. Jag hade inte planerat det som något testpass, men nu i efterhand tänker jag att det får bli det. Nästa torsdag, skall jag återvända och göra om det. Då skall jag springa närmre max.
Hur går det så här långt då? Ja...det återkommande likadana passet är torsdagens backpass, som jag kört fyra eller fem gånger i sommar, varav de tre senaste veckorna med mera fokus. Igår sköt jag på det till efter middagen, och hade litet sura uppstötningar under uppjoggen, så det var inget optimalt pass. Vädret var bra. Runt 15grader och lätt regn hängande i luften, men som aldrig fullt utvecklades. Det var som vanligt stolpigt vid starten, har lärt mig att det inte betyder någonting, det är bara att vänta tills lederna blivit ordentligt uppvärmda.
Framme vid startplatsen hade jag inte kört några ruscher, vilket jag tror är en miss. I samtliga tre senaste pass har det nämligen blivit så att jag öppnat ganska hårt, och sedan slagit av betänkligt på den andra innan flytet kommit under de tre sista. Alltså, så också igår.
Målet långsiktigt är att köra dessa runt 1:45, men där är jag inte idag. Det irriterande är att jag inte är närmare. Igår kanske det berodde på att det var för nära inpå middagen? Att tisdagens hårda intervallstege satt i? Förmodligen båda. Om 1:45 är långsiktiga målet, så är dagens mål betydligt beskedligare: att hålla samtliga under 2minuter. Det hade gått bra hittills. Öppnade på 1:56. Den snabbaste öppningen hittills. Sen kom tvåan. 2:02. Jag missar att skriva här att jag hade litet känning under onsdagen strax över höger knä, nedre lår baksida. Som hotande kramp. Denna känsla fanns under den första intervallen, och satte sig mera i huvudet på den andra. Jag letade efter ett bra löpsteg, korta tassar eller låga älgkliv, och så försöka missa eller träffa skogssniglarna. Out of focus.
På tredje var jag sur och det var bra. Nu kom jag igång och det blev 1:52 på den. Sen hade jag hittat flytet och kunde ta nästa på 1:49 och avsluta med tungan släpande på 1:47. Snittet 1:53 är ungefär som för en vecka sedan. Hela 1 sekund snabbare i snitt än för två veckor sedan. Men störst spridning:15s på 500m är väldigt mycket. Jag undrar hur det skulle bli om jag började med några uppvärmande ruscher, sprang litet längre från middag/lunch och tänk om man hade sällskap.
I tisdags sprang jag en annorlunda intervallstege. Tanken var 1-2-3-4-4-3-2-1-4 minuter. Men under första 4an la min telefon av, och jag hade inget att mäta tiden med. Sprang och räknade steg. Utgick från 180steg per minut, vilket verkar ligga nära min intervallfrekvens. Men det blir mycket fokus på räkning och svårt att veta hur bra man egentligen springer då, men jag höll ut hela passet, och trött blev jag.
I söndags sprang jag en mil och fyllde sedan på med 2x10min tröskel. 4:04 och 4:14 i snittempo på dessa.
Nu är månaden snart slut och jag ligger precis under 25milagränsen. Vill helst ligga över den, så det blir kanske en kortare tur idag för att putsa den siffran. I vanliga fall är fredag vilodag, men det blir nu lördag, då det är familjeaktivitet hela dagen imorgon, och något långpass blir det inte i helgen. Kanske tar ett under nästa vecka istället.
Vi ger oss inte!

2 kommentarer:

  1. Hej Urban.

    Det är väl rätt bra tider för 500 meter uppförsbacke? Hur brant är den?
    I våras sprang jag senast ett backpass, har en backe som är ungefär 520 meter, kollade nu ungefär vilken höjdskillnad, fast väldigt ojämn höjddata från Garminklockan, mellan 20-25 meters höjdskillnad.
    För mig brukar det gå rätt tungt de första 2-3 gångerna, sen är det precis som att man kommer på tekniken och de efterföljande passen går lite bättre.
    Jag gillar intensiteten som blir i just backintervaller, plågan blir inte så långvarig som en flack, lite längre intervall. Men ger ändå bra resultat.
    I vintras hittade jag en backe i Alvesta som är 1440 meter lång, tror det är en höjdskillnad på ungefär 40-50 meter, väldigt jämnt fördelade. Dessa intervaller kändes verkligen som att dom tog bra. Även om dom var så långa blev dom inte plågsamma, troligtvis för att backen är så jämnbrant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är brant i början kanske 15meter de första 150, sen flackar den ut och blir mera trögt motlut, totalt drygt 20m? Får ganska varierande resultat. Jag har en längre som jag brukar använda på lunchen men halvannan kilometer är väldigt långt. Hoppas att du har rätt att det krävs några veckor att riktigt hitta in i fart och teknik.

      Radera