onsdag 12 augusti 2015

Mera fart och löpspårstackling

Sommarens löpprojekt fortskrider ungefär så som tänkt. Jag får in två fartpass, två milpass och ett 15-20km vilket ger ungefär 55km i veckan. Det är på rätt sida om gränsen för vad min kropp tål och orkar med just nu. Fast jag är nöjd med responsen. Det går mätbart fortare men än så länge är det en bit till drömmålen. 
Eftersom jag varit i rörelse så har jag inte haft något sug efter att skriva här men nu när det börjar bli dags att fundera på hösttävlingar är det dags att komma igen. 
Fyra riktigt bra pass den senaste veckan, kryddat med ordentlig fokus på höftrörlighet, ser ut så här:
Avslutade juli med att hamna på plussidan om 250km. Sen inleddes augusti med lätta distanspass. Inget långpass pga familjeaktiviteter. 
Förra tisdagen drog jag ner på Krillan och körde 5x800m. Snitt tiden blev 3:05 vilket är 6s bättre än sista april. Det var stekande hett så nöjd med tiderna trots att bara en intervall hamnade under 3:00.
Efter det bjöd torsdagen på snabbdistans. Drygt 5km på ganska flack (tre sugande sega motlut) vändbana en gammal grusväg i skogen vid stugan. Sista juni, innan Viby-marathon, sprang jag här på typ 23:28. Den här gången tog det 22:05, men båda gångerna har jag drabbats av håll efter 3,5km.  Sen kollade jag mina filer igen och det kanske var 22:28 sist? 
Sen fyllde jag på med några lugna mil fram till i söndags då jag inledde med 6km distans innan jag började ett block 4x10min i tröskelfart. Det var om igen gruvligt varmt och redan efter uppjoggen var linnet blött. Sprang ut mot Runö park vilket betyder kuperat. Den första kilometerna dock helt flack. Snittempot under de två första hamnade på 4:35 vilket förklaras av värmen och backarna. På tredje gick det segt inledningsvis men sen kom en lång utförslöpa och snittet kröp ner mot 4:20.  Inför sista var jag riktigt seg i benen. Och i skallen. Kollade på klockan vid start av varje intervall för att se när jag skulle bryta. Men räknade fel och sista blev 8minuter. Upptäckte det men i motlutet jag stod i orkade jag inte öka. Trött, genomblöt och mycket nöjd. Vilomåndag på följt av ett snällt fartpass igår. 
Kollega som ville känna var han stod inför nästa veckas stafett föreslog 3-4x1000m på Karlberg. Vi tog 1036m varvet och de två första drog jag på 4blankt. Tredje gick fortare tills i en snäv kurva en telefonpratande hundägare tog ett steg åt vänster med koppel och hund till höger. För att inte krocka med ett träd fick jag ta tag i hans axel och liksom svinga mig runt honom. Litet larvigt kanske men jag hade inte så många alternativ. Upprörd blev han och gastade om att se sig för och det håller jag med om. 4:01 inklusive strulet var okej. På fjärde varvet fick vi sällskap av en okänd kille som låg mig i hasorna fram till 750m då han gick upp och drog. Först släppte jag honom men sen tänkte jag att jag nog har litet kraft kvar. Så sen närmade jag mig honom utan att komma riktigt nära. 3:59 på den gav ett snittempo på 3:52 för de fyra varven. Hade gärna sett att det var litet lägre men nöjd ändå. 
Imorgon blir det tillbaka till torsdagsbacken. Sen en vecka till stafetten. 
Vi ger oss inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar