fredag 13 juni 2014

Tveksam snabbdistans som blev en schysstpratrunda


På lördag kväll går ett lopp som heter söder runt. Jag har inga planer på att delta, men jag tror att man kan springa fort där om man vill, och ligger rätt till. Åtminstone bör man inte ha gett blod samma vecka. Men jag brukar ta yttervarvet runt södermalm då och då. Det mäter ganska exakt 10km, och jag har ungefär 2,5km dit, så det blir 15 totalt, inklusive två passeringar av västerbron.

Idag tänkte jag som sagt ta ett snabbvarv. På väg över västerbron tänkte jag att jag skulle köra 4X4minuter. När jag kom ner på söder mälarstrand, tänkte jag börja trycka på, och kör den första kilometern på strax under fyra minuter. Joggar en halv minut, och öser på igen, men det tar tvärstopp efter knappt 3minuter. Pulsen slår i taket. Tar för ovanlighetens skull en kortare gåvila. Men sen börjar jag jogga och bort förbi färjeterminalerna känns det okej. Tar en kort paus nedanför fåfängan.

Den där stigen struntade jag i.

Jag tog tunneln istället och på andra sidan var det litet ljusare. Kunde sakta men säkert öka tempot igen, utan atte pulsen stack iväg. Körde i lugnt tempo hela vägen längs årstaviken, ner till Tanto. Hamnade bakom en kille som höll litet lugnare tempo än mig. När jag var på väg förbi hängde han på och vi började småsnacka litet. Han berättade att han hållit på ett tag att träna, men att han rbrbörjade med mycket extra vikt, varför han börjat med att springa lopp först nu under det sista året. Han hade bl.a. också sprungit maran, under 3:50. Vi utbytte litet erfarenheter och diskuterade träningsupplägg och bra rundor i city. Efter knappt fem kilometer nådde vi Västbronsfäste och delade på oss. Ökade litet hemåt, och kom runt på 73minuter inklusive gå och stå pauser. Svettig, men inte särskilt trött, men våldsamt hungrig.
Blev de tunna adidasskorna idag också. Inga hälproblem idag. Litet kändes det i vänster höft, men jag kör med litet rörelse där så det skall nog lösa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar