måndag 17 oktober 2016

Mot Vintermarathon

Träningen fortsätter. Jag ligger bra till nu, men mitt vanliga problem är att jag ligger bra till för en halvmara. Jag får inte till träningen så att den funkar för en mara, men jag har bestämt mig för vintermarathon ändå. Fördelen med att ha ett så pass mediokert pb på maran är att det känns alltid möjligt att slå det. 

Mediokert är inte en jämförelse med andra utan vad jag "borde" klara av. Fast det beror naturligtvis på vad man menar. Säg halvmarax2 plus tio minuter, där är min förväntan. Det skulle betyda mellan 3:12 och 3:16. Mitt pb är 3:27.

För två veckor sedan körde jag höstens första träningslångpass. Det var en vecka efter Lidingöloppet och jag sprang 28km långsammare än någonsin. På den banan. 

Förra veckan blev usel ur träningssynpunkt. Jag sprang kort och fort, och misslyckades totalt med ett 4x1000m pass. Bröt ihop och vilade helgen utan långpass. 

I veckan som precis gått har jag i alla fall fått ihop 75km, och flera bra pass. Inga långa distanser men två dagar med kombon morgonjogg och fart. 

Idag planerade jag att få till ett medellångt pass, drygt 2timmar, men med bättre fart än sist. Det blev tidig söndagsmorgon med rejäl frukost med tanke på att kunna springa två timmar utan dryck eller energipåfyllning. Strax efter åtta snörde jag på mig mina kinvaraskor och trampade iväg. 

Den första milen är rejält kuperad och därför tog jag det inledningsvis ganska lugnt. Det kändes att jag vilat två dygn sedan senaste löpturer så benen var i form. Efter 11-12 kilometrar bestämde jag att det var dags att öka tempot. Litet mera aktiv andning gjorde sitt till, men pulsen låg stabilt och höll sig runt 150 med ett snitt på 144. Ingen stor höjning under vägen. Kändes redan då en del i lårens framsida men det var väntat efter bergsbestigningarna. Det rullade på bra och låren återhämtade sig under hand. 

Större delen av den sista milen går lätt nerför vilket gav extra självförtroende. Hann aldrig bli uttråkad som för två veckor sedan. Kommer inte att springa den typen av långpass i det närmsta i alla fall. 

Slog av litet på takten sista kilometern för att jogga ner. Jag var trött men inte i närheten av känslan sist. Tror att det var LL som satt i då. 

Idag måndag är vaderna påtagligt trötta men inte stumma. Trots att jag inte fått till den optimala träningen så har jag hållit igång och därmed finns kontinuiteten. 

Tre veckor till vintermaran. I morse anmälde jag mig. Tänker köra på som förra veckan för att avsluta med en dryg halvmara på söndag.  Nästa vecka är det jobbresor och då blir det struligt men planerar att dra ner på mängden. Inte detaljplanerat sista delen utan kör litet på känn. 

Målsättning klar, under 3:27. Just nu känns det som ett högt mål men det vore kul med PB. 

Vi ger oss inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar