söndag 15 maj 2016

Längsta långpasset i vår

Kungsholmen runt i år känns så här en vecka efteråt som en stabil och godkänd insats. Jag gick igenom de fyra senaste årens träningsmoteringar och konststerade att jag i år sprungit mer än 50% mer de sista två veckorna. Dessutom mera intensivt. 

Faktum var att jag i söndags kunde köra 12sköna kilometrar i lugnt tempo  utan att känna mig sliten. 
Måndagen innebar, liksom jag hoppas framöver, 5km med sonen och hans kompis. Det är mysigt och i måndags följde dottern också med. Den här dagen gick det åtta minuter (!) snabbare än sist pga att vi inte gick i några backar. Löptempot har vi inte jobbat med ännu. 
På tisdagar brukar det bli intervaller. Den här dagen funderade jag på krillan men det var skolidrott så jag tog fröding-atterbom. Jobbiga 600m i gassande sol. Fem ggr upp i tid från första 2:18 till sista 2:25. 2:20 är måltid. Avslutade sen med tre 30s brant backe. 
Onsdag och fredag sprang jag in från Mörby centrum till jobbet, lugna mil före frukost. Var orolig att det skulle vara kallt och risk för sträckning men det gick bra. 
I torsdags ett favorit pass: joggade utöver västerbron och ner på söder mälarstrand. Startade klockan med målet runt söder sub45. I motvind och med trassel kring slussen och mycket folk gick det segt först. Upp i backen vid båtterminalen låg jag i 4:50 inte enligt plan. Men sen ner på gatstenen mot Hammarbykanal kunde jag trampa på bättre och flöt fram fint i bättre känsla än förra lördagen. Det blev med en bra avslutning 10,5km på 44:30. Bra!
Igår, lördag, avslutade jag veckan som summerades till 85km, med ett lyxigt långpass utanför Säffle! Vi skulle ses några gamla kursare i en kursares stuga. Jag fick skjuts med en kille som släppte mig 2,5mil från målet. Vädret var med mig. Vindskydd av skog, ca sju grader och enstaka regnstänk. Rullade över småkuperad grusväg i sex sju kilometer innan det flackade ut. När jag sedan började närma mig målet tog jag en extra avstickare för att vara säker på att få 30+km. Jag behövde inte oroa mig. Det blev 34km på precis 3:05. Hade några längre stopp för att studera naturen resp gps:en och kunde därför lägga in en del fartökningar. 
Energimässigt körde jag på en nit. 

Dumma jag åt en max chillicheeseburgare som skvalpade runt i strupen. Nicht gut. Jag hade med camelbaken och sippade varje kilometer. Sen tog jag en dextrosoltablett varannan kilometer så långt paketet räckte. Kändes bra hela vägen orkmässigt även om burgaren var jobbig att bära. Skönt svar. Har varit litet orolig över för få långpass över 30km men nu är jag nöjd. 
Nästa helg tar jag kanske och kör varv två som brukligt. Därefter inleds nedtrappning och ska vi kalla det formtoppning?
Efter oron i mars känns det nu som att det rullar på bra. Snart dags att fundera på målsättning. Realistiskt är väl att snitta 4:51, men förhoppningen är ju betydligt lägre. Vill så gärna få det att stämma hela vägen in i mål. 
Vi ger oss inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar