söndag 29 maj 2016

Jul nej maraveckan!

Jag läser Rune Larssons löparglädje. Omfångsrik i sitt tilltal, alla ska och kan och bör springa, för att det är kul. Just nu har jag kul när jag springer. Jag tycker jag börjar känna igen mig i träningen och jag längtar ut. Just nu är det absolut bästa tiden. Träningen inför maran är klar. Det gäller bara att inte jaga runt för mycket nu sista veckan, bara få hålla sig i daglig rörelse. Jovisst, hejsan. Svårt det där.

Fast jag har dragit ner till knappt 50km den här veckan, och fokuserat litet mera på fart.
Efter måndagens korta runda med sonen och hans kompis (vi körde lyktstolpsintervaller, men de missuppfattade grejen, och trodde det var coolare att köra fler och fler stolpar, men missade att intensiteten föll) så blev det 8km i 4:35 tempo på tisdagen

På onsdagen lugn jogg genom Österåkersmilens fem km slinga med dottern, vi ska springa den 11/6. I torsdags sprang jag samma 200ingar som förra veckan, och miltiden blev ungefär identisk. Kommer att köra detta spår mycket inför Lidingö, hoppas kunna få in en del tröskellöpning då. Lagom intensivt pass som tröttar för stunden, men är borta med en natts sömn.

I fredags vilade jag från löpningen och istället bara kort med Crosstrainer och litet styrka i gymmet. Igår fem kilometer hemma i lugnt tempo.

Idag veckans tredje intensiva pass, med 10x30s backe. En backe som jag kört inför alla maror nästan. Idag fin känsla. Sen efter det körde jag 2x1,5km hårt, vilket betydde ca 6:10.

Så var man alltså inne i julveckan. :) inför högtiden blir det kanske ett pulshöjande pass och någon morgonjogg plus turen med grabbarna i morgon.

Har inte bestämt om jag ska hämta nummerlappen på torsdag eller fredag. Har några logistiska frågetecken som skall rätas ut först. Skor och kläder efter väder är valda. Energistrategi likaså. Kvarstår guld-silver-brons målen.

Kroppen känns äntligen redo för att springa en mara. Förra söndagens 26k i 4:50 med fartökning varje mil känns inspirerande. 34:an dessförinnan gick långsammare men hade inga problem. Så 3:20 är definitivt mitt silvermål. Jag får jobba rejält, men vill gärna skriva 3:1x på mitt pb. Att komma ner ytterligare kräver att det är en perfekt dag, men 3:16 känns som ett sånt mål. Realisten i mig säger att ungefär fem minuter är rimligt, men får jag 3:25 så är det mycket bra. Allt kan hända, men jag tycker mig vara i 2014års form och litet till, och om jag klarar mig från 2014 års dunderförkylning så kommer denna fjärde Stockholmsmara att bli riktigt kul.  Haha. Kul. 42195meter löpning kul.

Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar