söndag 27 december 2015

Julveckan

Ännu en träningsvecka genomförd, nu med totalt löparfokus. Eftersom jag varit ledig och det varit julvecka har jag hoppat över allt vad gym heter. Jag brukar nyttja gymmet på jobbet men har inte haft tid eller lust att gå inom hus och träna.

Förra veckan slutade på drygt 40km vilket är i minsta laget, men helt enligt planen med en lugn uppstart. Den här veckan slutade på 75km, efter sju pass, varav första och sista om 18km. Alltså två lång pass och tre distans pass den här veckan, samt ett tröskelpass och ett backintervallpass. Precis som jag vill ha det, en ledig vecka. 

I måndags var jag ganska seg men tog mig ändå ut på morgonen och lufsade runt i 5:30 tempo. Det var första gången på två månader som jag var ute i mer än en och en halv timma. Tack vare det lugna tempot slet det inte mycket på krafterna och efter frukost var jag i gång. En måndag som innehöll litet julklappsköp, bak och hämtning av farmor. Knasigt väder, sprang f.ö. i shorts.

I tisdags ville dottern ha sällskap på sin första runda sen september. Hon har haft problem med benhinnorna och jobbat med alternativ träning länge nu. Det blev fem ännu lugnare kilometrar i härlig vårluft(!). Fick tråkigt samtal på kvällen. Min äldste kusin hade hastigt gått bort, endast 50år gammal. En väldigt jobbig händelse, som påverkade känslorna resten av veckan. Jag träffade honom senast i september och då var han i pigg, men sen gick det fort utför.

Dagen före julafton kom jag inte ut förrän sen eftermiddag. Ytterligare bak, paketköp och granklädning dessförinnan. Sen blev det tisdagens flyttade intervallpass - den vanliga 500m backen. Ja, backe o backe. En lång raksträcka med olika lutning, ett lagom tufft motlut om ganska exakt 500m. Spänd på hur förra veckans blodgivning skulle påverka. Avaret är, merfarten än uthålligheten faktiskt. Förra veckan klarade jag fyra, den här fem stycken. Snittiden blev dock högre. Missade att trycka på klockan efter tredje, men annars låg samtliga mellan 2:00 och 1:57. Fast det blir snart bättre.

På julafton fanns det bara tid för en snabb (?) femma innan Kalle Anka. Inte för att jag såg det, jag stod i köket då, men det skulle skjutas en del innan dess. Dottern i New York satt med vid julbordet via facetime. Kul att ha henne "hemma".

Juldagsottan hoppade jag, istället blev det ett tröskelpass om ca 3x10minuter med förlängd paus efter andra då jag fick uppsöka centrumets numera gratistoaletter. I motvinden på första och tredje höll jag ca 4:25, och i medvinden 4:15.  4:20 känns som ett väldigt bra snitt så här tidigt på säsongen.

Igår blev det en kort runda före frukost för sen kom syrean med familj och stora lutfiskkaoset utbröt. 
Premiär för julklappsmössan då det var litet svalare idag.  

Idag gav jag mig ut på eftermiddagen för veckans andra långpass. Samma väg som i måndags, men kroppen höll skönt 5:10 tempo idag. Ingen känsla av blodgivningen längre. Kanske berodde det på att magen var full av sillsallad och grädde. 

Allt som allt blev det då en bra vecka mängdmässigt. Nu väntar ytterligare en ledig vecka, men med mindre måsten, så det kan bli fler kilometrar. Jag har redan glömt det där med lugn uppstart. 

Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar