tisdag 13 december 2016

Nytt träningsår

Ifjol inledde jag vårsäsongen med ett snabbdistanspass om 5km. Efter en trist höst med sex veckors uppehåll från löpning hade jag hållit igen tre veckor innan. I år inledde jag också vinterträningen med 5km snabbt. Eller, tja? 40sekunder långsammare än förra året blev resultatet. Jag tror egentligen att jag är i betydligt bättre form nu än då, men underlaget var snö och is och temperaturen nästan 10grader lägre. Detta kombinerat gjorde att jag fick håll och ta en långsam mittkilometer. Snittet låg annars en bit under 4:20 vilket var förväntat på underlaget. Jag tror att i varmare och mindre halkigt underlag hade det blivit mer kontrollerat och ingen håll och ner mot 20,5, åtminstone känns det så. Jag är inte så orolig. Å andra sidan är det bra att ha den här och utgå ifrån. Nu ska jag sätta igång mer fokuserad träning och försöka sätta pb på Stockholm marathon. Fast nu blir det ny bana till våren. Jag har inte kikat på den i detalj ännu det jag läst är att det inte skall bli lättare. Mer backar, och då får man börja på ny kula så det blir pb hur man än ser det. 

Veckan i övrigt summerades till fem pass om totalt 38km. Bara korta pass, flera på löpbandet. Dessa ständiga temperatur och nederbördsvariationer frestar på. 


Jag blev aldrig färdig med inlägget förra veckan. Vädret och den vanliga decembermånaden kom emellan. Det som skulle bli en nystart blev litet pyspunka. Jag har blandat långsamma pass ute på snö och is med litet snabbare på löpbandet. Ekvationen sex pass och 37km säger en del. Eftersom löpbandet på jobbet är så populärt får man begränsa sig till 20min dagtid. Det betyder 4-5km som jag kört i fartleksform. Jag kör lugn uppvärmning och varierar mellan 11.xkm/h och 15.x. Tänker mig som mål att komma en bit förbi 5km strecket som bas för att återfå litet av den lilla snabbhet jag hade. Sen är fokus på att få upp mängden igen vilket betyder långpass. Tänker börja lugnt med tid - 1:30 ungefär - och inte titta på distansen så mycket. Sen efter ledigheter och helger börja lägga in fartökningar. 


När jag ändå varit i gymmet har jag lagt till en del blygsamma moment av styrka och rörlighet. Hoppas kunna bli starkare och smidigare med tiden. Åldern ska inte vara något hinder.


Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar