tisdag 6 september 2016

Forsatt malande utan lånpass

Jag började skriva det här för tio dagar sedan, så födelsedagen är redan avlägsen! Däremot blev jag avbruten och har sedan haft fullt upp, så det blev litet försenad publicering, men det spelar inte så stor roll. Jag skriver mest för att kunna blicka tillbaka senare.

Idag firade jag födelsedag med att jogga runt 12km i solen på strax under 70minuter. Blev uppringd ett par gånger av gratulanter vilket sinkade farten, men jag hade ingen brådska. I kroppen satt fortfarande veckans kvalitet eller vad vi nu ska kalla det.

Den här veckan ville jag dra igång med litet ordentligare det vill säga Lidingöloppsinriktad träning. Kort morgonjogg i måndags då jag hade planerat vila. Det lilla jag rörde på mig påverkade inte suget efter att köra litet hårdare. Därför rejält taggad i tisdagslunch  då jag satte av på en av favoritrundorna. Tänkte mig 10-8-6-4-2 i ökande tempo. Från ca 5'/km ner mot snabbt, kanske 3:40? Öppnade första 10:an över drygt 2km, med några rejäla klättringar plus en bro. Nästa omgång passade lagom till en lång seg stigning, men jag ökade ändå tempot. När det var dags för 6minutersdelen kände jag att det började bli jobbigt men nu klättrade jag över Tranebergsbron. Tre minuters full utförskörning var skönt. Slutligen en rask tur och retur till rålis innan hemjogg. Rejält trött vid framkomst. I de tre sista intervallerna pulstoppade jag på 181. Det är bland det högsta jag mätt upp. Annars snitt på 157.

Lugn morgonjogg runt Kungsholmen på onsdagen. Vackert väder och mängder med människor som joggade. Kul!

På torsdagslunchen joggade jag ner kilometern till Karlbergsområdet och stretchade litet innan jag gav mig på veckans andra hårdkörning: 4x2,5km tröskelintervaller. 2,5km spåret är kuperat, men innehåller mängder med platta raksträckor som gjorda för aktiv återhämtning.  Förmodligen satt tisdagens pass i kroppen för det här var riktigt jobbigt! Första varvet gick på 11:06. Tog två minuters ståvila. Nästa varv gick tyngre. 11:26. Sen blev det ändå tuffare på tredje. Pulstoppade på 182slag nu. 11:36. Helt färdig fick jag ta litet längre pustning nu. Kanske blev det tre-fyra minuter. Stumma ben på fjärde varvet. Vet inte om det var så smart. 12:00. Därefter var krafterna slut.

Fredagen blev det helvila, för att som sagt ovan fylla år med tunga ben. Söndagens pass blev inställt då jag kom ut sent och så strejkade magen.

 

Förra måndagen blev det 800m på löpbandet för att sedan ordna magen innan jag joggade 7km på Karlberg. Fortfarande litet segt. Orolig att jag skulle vara ur form på tisdagen.

 

Tisdagen tog jag lunch på Karlberg och körde sex varv på 1036m slingan. Bortsett från första varvet som jag inte vet hur fort det gick (telefonen säger 4:27, men det var  definitivt under 4:10). Övriga mellan 4:06 o 4:09. Jämnt och fint, med ork kvar efter sista.

 

På onsdagen 12km lugn jogg. Snittade 142 i puls beroende på dålig kontakt i början av rundan. Förmodligen 132.

 

På torsdagen körde jag 2,5:an. Tänkte tre varv men tog helt slut efter 500m på sista. 10:58 och 11:07 på de första varven. Bra känsla på dessa varv.

 

Vilade fredag och körde ett lugnt morgonpass i terräng på lördagen. Sen blev det vila i söndags då jag dels kört långt i bil och dels var litet stressad inför en del jobbaktiviteter.

 

Det har alltså varit fortsatt kräftgång vad gäller långpassen. Tiden har inte infunnit sig så det ser inte bra ut inför Lidingö. Hade hoppats på åtminstone 20 i söndags men därav blev intet. Nu hoppas jag på nästa helg. Någon Stockholmsk halvmara blir det inte, men siktar på något långt hemma. Dock blir det först en jobbresa.

 

Om jag kommer igång med litet långpass siktar jag på en mara i november. Då blir LL ett ordentligt träningspass de luxe. Har en ny bana i åtanke men bestämmer mig efter helgen.

 

I övrigt känns det bra i kroppen nu. Två veckor med bra kvalitetsträning och sköna distanspass. Inledde denna vecka med 3 kilometer med äldre sonen. Vi körde en del i våras och hoppas komma igång nu igen. Han tycker det är kul när det bara är vi, men vill inte springa med kompisar.

 

Vi ger oss inte!

2 kommentarer:

  1. Hej Urban.

    Det flyter på bra ser jag. Får vi hoppas att du får till något långpass innan LL.
    Försöker också få med mig min dotter på lite kortare turer. Hon vill inte själv. Fast nu när skolan börjat så har det åter blivit svårt att få med henne, dåligt med ork. Tycker det är lite synd, förstår inte varför tonåringar ska behöva stiga upp klockan 6.30 på vardagar. I vissa länder går tonåringar i skolan på eftermiddagen i stället, om dom vill.

    SvaraRadera
  2. Det är så mycket som skall hinnas med och det är svårare på sommaren att få till långpassen.
    Tycker skolan är väldigt stelbent ibland. När jag bodde i Italien började dåvarande tonåringen nio. Nu har inte mina barn några problem att gå upp på morgonen så det funkar. Fast på jobbet har jag ett par kollegor som brukar komma in vid tio. De är visserligen inga tonåringar men jag tycker det är bra med flexibilitet. (Jag är på jobbet kvart över sex men då kan jag gå halvfyra);) ha det bra Nisse!

    SvaraRadera