söndag 20 september 2015

Orolig löparvecka och ändrade tävlingsplaner

Så är ytterligare en träningsvecka till ända. En litet orolig vecka, då jag dels besvärats av foten och dels rest. Dessutom har jag planerat in ett hårt träningspass nästa lördag
Under förra lördagens intervallpass hände något. Det var inget distinkt felsteg eller vrickning, men jag måste ha sprungit annorlunda med högerfoten för den har varit alldeles ur slag veckan som gått. Det kom smygande, liksom mina löparskador tenderar att göra. Därför kunde jag springa ett långpass förra söndagen. Dumt gjort, men det kändes ok då. Bara trötta ben. På måndagen undrade folk varför jag haltade och sen dubbeldumt sprang jag på löpband. Nåväl, nu söndag lunch känns det som om det är på rätt väg.  
I onsdags - torsdags besökte jag Skåne. Det blev bara ett morgonpass längs stranden i Helsingborg. Just då var jag glad att jag inte anmälde mig till maran härom veckan. Så stark är jag inte att jag kunnat ge mig på den banan. 
På grund av fot och resa blev det sisådär med veckans fartpass. I tisdags lunkade jag 2x2 långsamma kilometrar runt Karlberg innan jag tog i ordentligt på kilometerspåret. Det landade på 4:01 vilket var ett gott tecken. 
I fredags tillbaka på Karlberg och en strukturerad fartlek som bestod av först 1km i 3:45 fart sen 5x 20/10 max och joggvila följt av 1min joggvila. Allt detta repeterades 4gånger vilket blev 8km på Karlbergs blå bana. Tufft pass efter vilket man bara vill sova, men än återstod jobbtimmar. 
Efter att ha vilat mig igenom större delen av lördagen blev det knappt 12km tungt ut lätt hem på Runö parkmilen. 
Sen vaknade jag vid sex i morse och drog på shorts skor och lång tshirt och sprang Rydbo tur och retur vilket också det var jobbigt på vägen ut med stela ben och stel fotled. Ut tog det drygt 53minuter och hem knappt 50 men då är hemvägen drygt 1km längre. Foten verkade fungera bättre och bättre ju längre det gick och nu har jag fortsatt med diverse trädgårdssysslor som gräsklippning utan att få ont. Bra. Skönt. 
Så var det nästa veckas träningspass. Jag fick överta en kollegas plats på Lidingöloppet. Startgrupp fyra. 
Ifjol hade jag ingen specifik träning och en viss övertro på min egen förmåga. I jämförelse med ifjol har jag sprungit 30% mer under sommaren och även fått in en del kuperat, men jag är ännu inte vän med utförslöpning. Om jag en gång ska satsa på detta lopp är det utför jag skall bli bättre på liksom utöka antalet långpass. Hade svårt att motivera mig under juli när målet bara var 19:30 på 5km. Jag hade inte tänkt någon lång tävling och nu plötsligt har jag två inplanerade. Ja ja. Jag kommer att köra litet smartare än ifjol och hoppas slippa krampen i år, då bör 2:30 vara ett okej mål. Att starta i ett bakre startled är väl positivt då kanske man inte dras med i tufft tempo från start. Nå. Jag minns inte att jag svor och hatade loppet efter passering Grönsta. Sista milen var den verkligen så plågsam? Äh. Jag minns att jag var fräsch när jag joggade i mål och highfivade familjen. I år ska jag vara tröttast i mål. Inte vid 20km. 
Vi ger oss inte.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar