måndag 14 september 2015

Tunnare blod tunnare tider

Tre månader har gått sen Stockholm marathon. Därmed tre månader sen blodgivning och alltså dags igen. Tur att jag inte bokat in halvmaran eller Lidingöloppet. Då hade det blivit tufft. 

En resvecka till ända, nu början på en ny. Resorna har det med sig att det blir litet stökigare med träningen. Den här gången komplicerades det av att jag inte hade egen bil. När man skall åka med någon annan kan man inte ställa samma krav på flexibilitet som när man kör själv. Fast jag har en förstående chef så jag lyckades få till några pass i värmen. 
Sprang längs en väg jag brukar när jag bor på detta hotell. Fast den här gången litet längre. Det blev två pass mitt i registret. Runt 4:30tempo. Fast egentligen var det 5km motlut uppför i 4:40 och 5km nerför i 4:20. Kändes bra då men benen var riktigt sega i lördags när jag skulle köra mina 500ingar. 
Förra veckan blev det sex stycken, men nu orkade jag bara fem. Sist höll jag det samlat ner mot 1:50. Den här gången blev snittet 1:55. Öppnade på 2:01 och fick sista på 1:50, men att det gick så mycket långsammare efter två månaders stadiga förbättring? Skönt att ha ett tydligt mått på vad blodgivning medför. Jag lämnade blod i måndags och det märktes tydligt! Därför var jag inte särskilt orolig efter denna "försämring".
Igår hade jag planerat in höstens första 25+ långpass och benen var mer än lovligt sega i början. Rullade makligt ner mot Rydbo längs det kuperade grusspåret och det var sen tack vare lutningen ner mot stenkrossen som jag kunde få in milen under timman. Under timman!  Fortsatte sedan förbi Ullnabacken och rundade några bostadsområden under uppbyggnad. Här visade klockan på 13km och nu gick det litet lättare. När jag kom till Rydbo satte jag in en fartökning. Höll upp femtempot i fyra kilometer för att få in halvmaran under två timmar, men sen var energin slut.  Visserligen är det kuperat och det var varmt ute så sammantaget inte så konstigt. Gäller att få till långpass framöver. De är viktiga. Fart finns men uthållighet måste byggas. Den begränsade tiden fram till november hoppas jag räcker till. Måste av erfarenhet upp över 30km några gånger. Eftersom det sliter så måste jag dra ner tempot och då drar tiden iväg. Vad man än gör...
Vi ger oss inte.  
Veckan summeras till 61km, mindre än de senaste veckorna men i gengäld två vilodagar. Det blir något liknande denna vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar