tisdag 9 maj 2017

Inga tävlingsnerver just nu tack influensan

Så börjar årets tävlingspremiär att närma sig. På lördag är det dags för Kungsholmen Runt, och femte starten på deras halvmara. F.ö. den enda halvmaratävling jag sprungit. Kanske dags att hitta en annan efter årets tävling.

Känslan i kroppen är okej, jag känner mig hyfsat stark, och benen utgör inget hinder. Det som bromsar är fartuthållighet. Förra veckan testade jag på att springa litet snabbare först ett längre intervallpass, sisådär 5,5 x 4min, men jag klarade bara en snabb 4:a. De andra hamnade på runt 4:25. Fick dessutom bryta en halvvägs pga håll. Ett par dagar senare körde jag 16 kilometer i tänkt marafart, strax under 5min/km. Hamnade på 4:54 i snitt, men känslan var inte direkt att det var ett uthålligt tempo. Nu sprangs båda dessa pass på rejält kuperad terräng, vilket i och för sig var positivt, och särskilt den andra sprangs inte i jämnt tempo, utan där fanns ett mittparti med högre fart.

I går sprang jag sista 30+ långpasset i snöblandat regn och isande nordan. Mestadels medvind, och direkt på morgonen, så jag hade ingen frukost i magen utan tog ett par matpauser på vägen. Snigelfart större delen av vägen, men krafterna sinade aldrig även om det gjorde ont att starta om efter matpauserna. Hade ganska ont i höger vad vid slutet så jag drog ner på tempot en aning för att inte förvärra något. Smorde in vaderna med icepower på kvällen och det kändes bra.  

Tänkte mig ett fartpass idag eller imorgon, och sedan kanske lätt jogg på torsdag, men mest vila mig i form. Annars fick jag vilat fredag-lördag-söndag vilket egentligen inte var planen, men jag anpassade mig till familjens schema, vilket betydde pingisturneringar. Det var nog bra efter torsdagens hårda 16kilometare. Litet dålig sömn i helgen gör att jag känner lätta förkylningssymptom i näsan, men ej svalget. Hoppas det inte utvecklas till något.

Har ingen stark tydlig målsättning på lördag, utan det får bli litet på känsla. Jag kommer att gå ut och öppna för att springa avslappnat, men gissar på att det håller kanske fram till stadshuset på varv två. Sen blir det att kämpa. Ser en tung Kungsholmsstrand på varv två, och sedan återhämtning någonstans efter Fredhällsparken, för att göra en hyfsad finish. Gissar på 43 på första milen, 45 på andra och kanske 4:30 på sista lilla varvet, och runt 1:33 i mål. Allt under 1:37 känns som godkänt. Vädret ser ut att bli perfekt just nu. Svaga vindar, sol och 12-14grader. Ganska optimalt.


Skovalet är som vanligt så här års en stor fråga. Igår sprang jag långpasset i mina Asics Fusex Rush. När jag låg och joggade på framfoten blir det ganska tydligt att jag inte är i form för dessa på maran. När jag lät hälen komma med, blev det litet mindre stumt. Valet på lördag står nog mellan Kinara och Fastwitch. De två senaste åren har det blivit Fastwitch. På årets långpass har Kinvara dominerat, bortsett från två pass vardera i Salming distance (går bort se tidigare inlägg) och Nimbus (alltid ett säkerhetsval på en mara). Har sprungit de två senaste marorna i Kinvara och fått problem med kramp. Tror dock att vårens nötande med dessa skall göra dem till ett bra alternativ. Annars är Fastwitch grymt sköna under kortare distanser, men nu har jag inte använt dem på något pass på snart ett år. Tror jag satsar på Kinvara och om känslan är bra får de chansen på årets mara. Annars är jag sugen på Asics nya Dynaflyte, ska testa den när jag hämtar ut nummerlappen senare i veckan.

Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar