torsdag 20 april 2017

Inte så illa men...

Våren kommer verkligen inte med några stormsteg här inte. Den låter vänta på sig. Liksom formen. Allt förtvinade med mars-influensan. Jag har inte riktigt känt det sedvanliga go:et i löpningen, men jag håller i. Möjligen med något nyktrare syn på saker och ting. Som att det inte gör så mycket att hoppa över enstaka pass, och att det i år inte blir något pers på någon distans under våren.

Målet, för femte året i rad, är en väl genomförd Stockholmsmara. Fast i år har jag som mål att bara genomföra den (ja, det bör gå, ja det bör bli min långsammaste hittills). Jag hittar inte tiden just nu att köra mitt vanliga upplägg. Framförallt därför att jag inte riktigt vet vad kroppen orkar med än.

De första veckorna efter flunsan kändes varje steg tungt och allting gick i ultrarapid. Jag försökte skriva om det före påsk, men inlägget hamnade i opublicerat, och nu känns det sent och inget kul att redigera om det. Tempot var lågt och pulsen hög, och lusten infann sig inte riktigt. Jag fick börja om, och öka försiktigt med mängden. Nån mil extra per vecka. Tog ett tag att komma upp till 50km, som är någon sorts minimigräns. Sen lyste ju långpassorken med sin frånvaro. Första passet blev 16km på 85minuter, sen 20km trött lunk veckan därpå. Förhoppningen var att få till bra löpning under påskledigheten. Men där ställde vädret till det. En decimeter blötsnö i stug-trakten och blåst gjorde att på fyra dagar fick jag till 2 milrundor i makligt tempo.
Bestämde mig för att ta ett längre spring i måndags, och sprang 25km hemifrån och tog tåget tillbaka. Det kändes okej att springa, och det gick att trampa på emellanåt, men jag var inte sugen på att fortsätta efter 25km. Då var det bara 300meter till tågstationen.
Det enda positiva var att jag dagen efter långpasset kände mig helt återhämtad fram på kvällen, och kunde göra ett snabbdistanspass. Jag kallar det så, även om farten inte var i närheten av snabb. Kunde i alla fall snitta under 5min/km utan att känna mig helt slut efteråt. Drömmen om sub90 på halvmaran får vänta ytterligare en tid.

Även fast jag inte tävlat i år (tunnelloppet räknas inte) så börjar jag redan se framåt, och funderar på att som tidigare försöka jobba mera med fart i sommar. Om det går bra kanske jag satsar på Stockholm halvmarathon. Däremot blir det inget Lidingölopp i år. Löst ser jag följande tävlingar i år:
Kungshomen Runt (HM) - Stockholm marathon - Österåkersmilen (10k) - Bellmanstafetten - (Stockholm HM) - (Hässelbyloppet) - (Höstmara). Parenteser lite mera osäkra kort.

Soligt idag och en heldag i möte, hoppas på litet tid i eftermiddag.
Vi ger oss inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar