fredag 29 maj 2015

Redo för Stockholms gator och regn

Nu har jag skrivit här i litet drygt ett år. Ett års löpträning, kanske 250mil. Då, för ett år sedan kämpade jag för att bli fri från det årets förkylning och lyckades lagom till start vara tillräckligt frisk för att stå på startlinjen. Jag fick en ganska okej resa fram till Västerbron på andra varvet då kramp i baksida lår slog till. Där försvann drömmen om sub 3:30. Det var en besvikelse eftersom jag hösten innan sprang Vintermarathon på 3:28, dessutom hade jag en fantastisk träningsvår med bra tävlingar 40:17 på premiärmilen och 1:32 på Kungsholmen Runts halvmara.
Bara dagsform? Överträning som sänkte immunförsvaret?
Sommarens satsning mot Lidingöloppet blev halvhjärtad. Även om 2:42 är en hyfsad motionärstid så var den inte i paritet med min förväntan. Men det misslyckandet liksom 3:52 på vintermarathon sätter jag på frånvaron av långpasskontot.

Kort efter maran skaffade jag ett par NB890 skor som jag sprang i tre gånger och fick skavsår på lilltån. Det dras jag fortfarande med trots vila, skobyte, filande, salvor, compeed också vidare. Det irriterar mest innan man kommer in i löpningen och hittar steget på riktigt. Det kommer inte att hindra mig på lördag!

Planen är att ligga runt eller strax under 4:40, säg 23-23:30 per 5km. Det känns rimligt att försöka med den utgångsfarten. Allt går att revidera undervägs, men för att tala i termer av Guld, silver, brons målsättningar, om det inte blir fem minuter bättre än i fjol så blir jag överraskad. Men brons går till bättre tid, silver till 3:25 men Guldkänslan ligger under 3:15. 4:40tempo ger en sluttid på 3:17.


Förutsättningarna? Veckan som gick har det blivit tre korta pass. Bortsett från träningen som är gjord, kunde de varit bättre. Flera stressfaktorer på jobb och hemmaplan. Mindre optimal nattsömn (men ikväll skall jag i säng tidigt!). Som vanligt ätit för mycket, men jag kände mig lätt under morgonens 3km i strålande sol. Det är annat än vad som väntar imorgon, fast just nu ser det ut som att det håller upp fram till start och att det riktiga skyfallet kommer framemot varvning.

Lappen hämtad. Klädvalet gjort och likaså energiplanen. Nu skall det springas. Äntligen!
                                  
   

Vi ger oss inte.

2 kommentarer:

  1. Hej Urban

    Lycka till, hoppas på guld. Ska också springa ett lopp i morgon, men aningen mindre än det du ska springa. ATC-loppet i Alvesta.

    Med vänlig hälsning Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nisse, önskar dig lycka till i Alvesta, och hoppas att du får rätsida på kroppen så du kan komma och köra maran en gång framöver!

      Radera