torsdag 2 februari 2017

Hår eller inte?


Jag läste på jogg om en tjej som frågade hur man skulle hålla undan håret från ansiktet när det är halvlångt. Det kändes inte som att det var en jätteengagerande fråga, men det var ändå ganska många inlägg, en del cyniska och ironiska tråkningar också.

Jag tillhör dem med vikande hårfäste, och vid något tillfälle för ett par år sedan köpte jag en hårtrimmare, eftersom den kostade lika mycket som en normal herrklippning. Jag tänkte att om det inte funkar och blir bra, så växer ju håret ut igen (nåja!). Sedan dess har jag inte varit hos frisören igen, och nu kör jag den på 3mm, lägsta distansen om man inte tar av plasthylsan. Praktiskt och enkelt, även om det i och för sig är en ganska enkel apparat som gör att det blir si och så med jämnhet, men det bjuder jag på. Min fru eller döttrar brukar oja sig, och ibland hjälper de till med putsen.

Långt om inget.

Det jag egentligen ville komma fram till är att det fick resultatet att svetten rinner ymnigare ner i ansiktet. Utomhus är det sällan något problem, då jag kör med keps eller mössa, däremot inne. Inser att det nog behövs ett svettband för att fånga upp det. Just nu är det det som stoppar mig från att gå all in och raka av alltihopa. Vi får se.

Jaja. Större problem finns.

Just nu tandvärk. En dålig lagning från tidigt åttiotal gjorde att förra veckans långpass fick ställas in. Efter det hårda torsdagspasset var det kanske inte mer än rätt. Nu är jag sugen på ett nytt till helgen, när värken har lagt sig.

Jag har sprungit bara korta distanser på löpband den här veckan, men i tisdags blev det 25min snabbdistans – 14,7km/h och det var precis på gränsen vad jag klarade av. Planen var först 3x10min, och sedan växte hornen och jag tänkte 30min i ett sträck. Efter drygt 20 insåg jag att det inte höll, eller att återhämtningen skulle bli för lång, så jag delade upp det i 25+5 med 2minuters joggvila. Det är verkligen dödligt tråkigt att springa distans i jämnt tempo på löpbandet, så jag föredrar att växla tempo, mellan fort (13-16km/h) och långsamt (10-12km/h). De flesta pass blir därför sådana. Men idag skall jag ut och repetera förra veckans pass. Det är hårt och kul och ger en bra känsla efteråt att man uträttat något.

Sen lugnt fram till söndag och långpasset.

Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar