lördag 23 april 2016

Maraträningen fortsätter

efter förra helgens långsamspringning har jag fokuserat på mara och tröskelfart den här veckan. Då jag varit ute och rest en del, så har jag fått anpassa mig efter det. Två vilodagar är nog inte feltänkt ändå. Hur ofta är inte fokus ställt på att klämma in extra kilometrar. Jag börjar känna mig mera trygg nu, och den här veckan har varannandagslöpningen get betydligt fräschare ben. Bortsett från idag då jag tre kilometer från hemmet visualiserade Karlavägen och sista biten in på stadion.

Jag har levt med konstant sömnunderskott i veckan, och nu är det återhämtning som gäller.

Veckans träning består hittills av fyra distanspass. Dock alla med vissa fartleks eller tempoinslag. I måndags var jag nere i solen på Karlberg och sprang ett varv i 4:30tempo. Det fick gå som snabbdistans. Skönt kuperad bana. Jag hade draghjälp hela varvet och tur att han la av efter ett varv.

Efter lunch flög jag söderut och återvände natten till onsdag. Ingen löpning på tisdagen. Glad att jag inte ens fick med några skor ens. Behövde den sömn jag fick.

På onsdagen jobbade jag hemifrån, och kunde ta en lagom lång lunch tur. Jag hade tänkt mig den vanliga 18km rundan till Rydbo, men hade vissa tidsbegränsningar varför det blev en alternativ variant om 13km asfalt. Här fick jag öppna i kraftig motvind och efter 3km satte jag fart men hann bara en kort repa innan järnvägsbommarna stoppade. Sen påt igen ut mot och runt Runö kursgård. Delade upp det hela i fyra block om vardera knappt 10min. Totalt med nedjogg osv knapp 4:40fart.

Torsdagen ny resdag och helvila från rörelse.

I fredags åkte jag med kollegorna och hoppade av i farten. Om igen kändes det perfekt avvägt med vilodag. Trots en trög start kunde jag snitta ner mot 4:30 över morgonmilen. Så snabbt har jag aldrig sprungit på morgonen tidigare. Frågan är vad som är bra träning? Fler mil och löpning varje dag, eller hårdare men färre mil och färre pass. Klurar vidare. Nä. Jag tycker om att springa. Därför får jag göra det varje dag. Det blir bäst så.

Jag kände inte av kylan igår, och inte heller idag. Började med fotbollsmatch för yngste sonen i Rydbo. Frågade chauffören om hon kunde köra hem sonen medan jag drog en repa hemåt till fots. No problem. Jag drog av mig underställ och flisjacka och i bara bomulls tshirt och WCT ocerall joggade jag hemåt. Tog inte i idag utan tänkte att imorgon blir det nog längre. Så en 50minutersmil ungefär.

Nu ser jag fram emot en resfri springvecka. Tävlingspremiären närmar sig och igår kom årets Startbevis till maran. Nu närmar det sig!

Vi ger oss inte!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja nu är det bara en vecka till årets tävlingspremiär runt 'holmen. Idag 13km varav 7 i 4:20.

      Radera